Sponsrat Innehåll

Likheter mellan e-handel och online casino – är fler än vad man kan tro

Det finns flera likheter mellan hur aktörer inom e-handel och spelbranschen arbetar för att behålla sina kunder. Här kan du läsa mer ingående om hur dessa likheter faktiskt ser ut i praktiken.

Både aktörer inom e-handel och spelsajter arbetar aktivt med affiliate marketing för att öka sin omsättning  För att demonstrera är Casino PRO ett exempel på detta, vilket är en sajt där man kan hitta alla svenska casinos samlade på ett och samma ställe, där spelbolag helt enkelt betalar för trafik via länkar på deras webbplats. Därmed kan konsumenter besöka webbsidan för att jämföra olika alternativ. Läs mer om de spännande likheterna mellan e-handeln och online casino nedan.

Från SEO till erbjudanden

Investering i SEO

En av alla likheter som man kan se bland företag inom e-handel och sajter som online casinos, investerar i SEO, sökmotoroptimering, vilket innebär att de vill ranka högre samt synas på sökmotorer, såsom Google – den största och mest använda – men också alternativ som Bing och Duck Duck Go. Medan e-handeln optimerar sina olika produktkategorier för att de ska synas i större utsträckning, optimerar casinon olika spel såsom videoslots och poker. Sammanfattat innebär det alltså att de investerar i SEO för att öka sin organiska trafik från sökmotorer, med förhoppningen om att fler handlar av dem eller gör insättningar för att spela olika spel.

Ett stort produktfokus

En annan stark likhet är att båda vill sälja sina produkter på ett eller annat sätt. Det kan handla om allt från en butiks fysiska produkter såsom kläder, där det finns produktbeskrivningar och bilder, medan det inom spelbranschen handlar om att lyfta fram fördelarna med de olika spelen, som live casino eller slots, inklusive deras olika funktioner och teman, deras unika produkter helt enkelt.

Bonusar och erbjudanden

Det är ingen nyhet att företag använder sig av olika kampanjer, rabattkoder och bonusar för att behålla sina kunder och attrahera nya. Aktörer inom e-handeln erbjuder till exempel fri frakt vid köp av en viss summa eller att man köper två produkter, men endast behöver betala för en. Ett casino, å andra sidan, erbjuder exempelvis free spins och välkomstbonusar. Dock får inte spelbolag med svensk licens erbjuda mer än en välkomstbonus per spelare. Detta görs alltså för att kunderna ska vilja komma tillbaka till just dem.

Vikten av användarupplevelse

Något som är viktigt för att konsumenter ska vilja återkomma är att användarupplevelsen är enkel och smidig. Det ska inte finnas några hinder i vägen för att kunna navigera på webbsidan i fråga. Målet är att minimera friktion och istället maximera konverteringar och retention.

Smidiga betalningsmetoder

Slutligen är betalningsmetoder viktigt för båda parter, vilket är en del av användarupplevelsen. Det ska inte vara krångligt att betala för det man vill köpa, då kommer kunden troligtvis inte att återvända till plattformen.

Det finns alltså många spännande likheter med e-handel och spelaktörer, och dessa är endast några.