Enligt Bundeskartellamts preliminära slutsatser kan Amazons praxis, där säljare på plattformen inte får överskrida vissa av Amazon satta pristak, vara förbjuden enligt lagstiftningen för stora digitala företag, samt de allmänna bestämmelserna om missbruk av dominerande ställning.
Andreas Mundt, chef för Bundeskartellamt, kommenterar:
Konkurrensen inom tysk onlinehandel bestäms till stor del av de regler Amazon sätter för sin handelsplattform. Eftersom Amazon direkt konkurrerar med marknadsplatssäljarna på sin plattform, är det i sig problematiskt ur ett konkurrensperspektiv att påverka konkurrenternas prissättning, inklusive genom pristak. Detta är särskilt fallet när säljarna i fråga inte längre kan täcka sina egna kostnader och handelsplattformen används för att hindra övrig onlinehandel på ett sätt som strider mot konkurrenslagstiftningen.
Amazon använder priskontrollmekanismer för att granska säljarnas priser. Om mekanismerna bedömer att priserna är för höga kan erbjudandena antingen tas bort helt från marknadsplatsen, nekas visning i den framträdande "Buy Box"-rutan, eller få sin synlighet begränsad på andra sätt, exempelvis i sökresultaten.
Vår preliminära bedömning påverkades också av att parametrarna för de prisstyrningsmekanismer som Amazon använder sätts godtyckligt och att pristaken för marknadsplatssäljare inte är transparenta, tillade Mundt.
Enligt Amazons "Marketplace Fair Pricing Policy" granskas säljarnas priser regelbundet med hjälp av olika algoritmer och statistiska modeller. Dessa beräknar dynamiska pristak baserat på aktuella eller tidigare priser på Amazon samt hos externa konkurrenter. Erbjudanden kategoriseras som "prissättningsfel" (tas bort), "betydligt höga priser" eller "okonkurrenskraftiga priser" (utesluts från Buy Box, begränsad synlighet, kan exkluderas från annonsering). Det är även möjligt att Buy Box inte visas alls för en viss produkt om ingen säljare uppfyller Amazons pristak. Drabbade säljare uppmanas då att anpassa sina priser.
Har samarbetat med EU-kommissionen
Bundeskartellamt menar att dessa mekanismer begränsar säljarnas synlighet och, baserat på icke-transparenta plattformsregler, inkräktar på deras frihet att sätta egna priser. Myndighetens nuvarande bedömning är att dessa begränsningar är oskäliga och inte objektivt motiverade.
Den preliminära bedömningen baseras på omfattande utredningar, inklusive en storskalig enkätundersökning bland onlineförsäljare.
Bundeskartellamt har i ärendet samarbetat nära med EU-kommissionen, som bland annat ansvarar för efterlevnaden av EU:s förordning om digitala marknader (Digital Markets Act), samt med den tyska myndigheten Bundesnetzagentur.
Amazon har nu möjlighet att yttra sig över de framförda anklagelserna.