En sådan undersökning har nu Adrelevance ställt samman, baserad på svensk e-handelsdata. Den visar att AI konverterar 72 procent bättre än vanliga googlingar.
Studien, som genomfördes mellan 24 maj och 22 juni, baseras på aggregerad data från flera e-handlare och pekar på en förändring i kundresan när AI-verktyg som ChatGPT, Perplexity och Googles egen ChatGPT-motsvarighet Gemini blandas in.
Vi ser att användaren allt oftare får sina svar direkt i AI-sökningen, vilket förändrar hur och när klick sker. Det innebär färre klick, men mer kvalificerade besökare, säger Hektor Jeppesen, Senior SEO-specialist på Adrelevance som gjort studien.
Sett till volymer så är Google som sagt var fortfarande många gånger större. Men enligt Hektor Jeppesen så konverterar sökningarna alltså bättre. Undersökningen visar på likartat mönster som en tidigare undersökning från Ahrefs, där AI-trafiken konverterade 23 gånger bättre än "vanlig" organisk trafik.
AI genererar inte alltid mer trafik, men den trafik som kommer konverterar bättre. Det är ett tecken på att sökintentionen fångats mer exakt.
Vad betyder det för e-handlare?
När den som söker svaret får svar direkt i sökresultatet så sjunker klicken till sajter. Då börjar det mer handla om synlighet och produktrelevans i AI-sökresultatet.
Man behöver säkerställa att både varumärke och produkter omnämns i kundresan. Det är också viktigt att tydliggöra produktens attribut, så att den anses relevant i AI:ns urval, förklarar Jeppesen.
Välstrukturerad produktinformation blir därför viktig, så att AI-sökmotorerna kan lyfta fram svar och produkter som matchar den vinkel som den som söker har. Som intresse kring en specifik funktion i en produkt.
Tips till e-handlare
Vad kan man som e-handlare då konkret göra? Enligt Hektor Jeppesen finns det några konkreta saker som man kan göra.
- Se över din produktdata och säkerställ att viktiga attribut framgår.
- Optimera för att synas i AI-svar, inte bara traditionella sökresultat.
- Förflytta fokus till värde kanalen skapar och stirra er inte blinda på trafiken.
Det ser också ut som att det finns poäng att plocka om man kan erbjuda något unikt.
AI-modeller belönar tydlighet och relevans samt unika produkter, varumärken och erbjudanden. Bilden som framträder är att unika aktörer med särskiljande erbjudanden ofta blir "vinnare" i AI-drivna svar, avslutar Hektor Jeppesen.