ANNONS

Anrika varumärket i nya händer - nu ska omsättningen tredubblas

Fredrik Hillman (Foto: Moheda.com/Linkedin)
"Utan några problem".

Det anrika skoföretaget Mohedatoffeln, med en historia som sträcker sig tillbaka till 1860, har fått nya ägare. E-handelsentreprenören Fredrik Hillman och redovisningskonsulten Andreas Warme har förvärvat bolaget, där e-handel och en fysisk butik ingår, som i fem generationer drivits av familjen Reinholdsson.

Nu väntar en ny strategisk inriktning med siktet inställt på kraftig internationell expansion. Det skriver Smålandsposten.

ANNONS

Sedan i december förra året har det traditionsrika företaget Mohedatoffeln, tidigare Reinholdson Sko AB, nya ägare.

Fredrik Hillman, känd för sina framgångsrika e-handelssatsningar inom IT-produkter genom Itsajten och intimprodukter genom bolaget Joyland, har tillsammans med Andreas Warme tagit över stafettpinnen.

Målet är tydligt: att använda beprövad digital expertis för att skjuta det klassiska småländska varumärket mot nya höjder.

Jag tror att företaget går att lyfta ganska rejält, annars hade vi inte gjort det här köpet, säger Fredrik Hillman till tidningen.

Den nya ägarduon ser en betydande potential i Mohedatoffelns produkter och varumärke, särskilt på den europeiska marknaden där bolaget redan har en viss närvaro med cirka 50 procent av sin försäljning.

Planen är att integrera Mohedatoffeln i e-handels-, lager- och ordersystem som Hillman redan använder för sina andra bolag. Genom denna manöver räknar man med att kunna expandera snabbt och kostnadseffektivt.

Vi har gett oss ut i Europa med de andra företagen och den resan ska Moheda också göra. Systemet vi har byggt till våra andra sidor ska de också ta del av och det kommer bli ett väldigt lyft, säger Fredrik Hillman.

Ambitionerna är högt ställda. Trots att det senaste redovisade räkenskapsåret, som omfattade 18 månader, visade en omsättning på 31 miljoner kronor och ett minskat rörelseresultat, är Fredrik Hillman övertygad om framtiden.

Nu ligger bolaget på mellan 25 till 30 miljoner i omsättning och jag tror att på tre års tid kommer vi ha tredubblat omsättningen, utan några större problem.

Det handlar bara om att få fram lokala sidor och vi har redan ordnat med 14 olika domäner för hela Europa.

Trots den digitala och internationella satsningen betonar de nya ägarna att verksamhetens hjärta ska förbli i Småland. Produktionen och huvudkontoret kommer att vara kvar i Moheda, där man redan har nyanställt två personer och förlängt öppettiderna i outlet-butiken.

Det här ska vara kvar i Moheda och kommer inte att försvinna. Vi ska snarare expandera, säger Fredrik Hillman.

Med förvärvet avslutas en 164-årig era för familjen Reinholdsson, men för Mohedatoffeln inleds ett nytt kapitel inom global e-handel.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se