ANNONS

Apotea dubblar AI-teamet - fått upp siffrorna: "Det här är bara början"

Simon Skoog
Samarbetar med Amazon.

Nätapoteket Apotea meddelar att de kommer att fördubbla sitt team inom artificiell intelligens (AI) under året. Beslutet är ett direkt resultat av de mätbara framgångar som företagets AI-satsningar hittills har genererat, med betydande förbättringar inom allt från logistik till kundupplevelse.

LÄS ÄVEN: Apotea satsar tungt på AI - tar in Amazon-chef

ANNONS

Apotea stärker sin tekniska kapacitet genom att utöka sitt AI-team, från sju till fjorton personer. Expansionen kommer efter att flera nyligen implementerade AI-lösningar har gett konkreta och positiva effekter på verksamheten.

Företaget skriver att man har, under ledning av Chief AI Officer Simon Skoog, utvecklat och lanserat AI-tillämpningar som effektiviserat flera centrala delar av företaget. Bland framgångarna nämns mer träffsäkra produktrekommendationer som har förfinat kundernas köpupplevelse, samt AI-baserade beslut för val av kartongstorlek i logistikflödet.

Det senare har inte bara optimerat packningsprocessen utan även bidragit till minskad miljöpåverkan genom minskad materialåtgång och luft i transporterna.

Även inom kundservice har AI använts för att automatisera kontroller, vilket har frigjort tid och ökat effektiviteten.

Vi har haft framgångsrika resultat från vårt AI-arbete, med exempelvis en ökad konvertering av produktrekommendationer på över 600 procent. Det här är bara början, vi har över 50 bra AI use cases som vi planerar att bygga, och med ett större team kommer vi kunna accelerera utvecklingstakten ytterligare, säger Simon Skoog.

Investeringen är en del av en långsiktig strategi där Apotea, i samarbete med Amazon Web Services (AWS), arbetar för att bygga en framtidssäkrad plattform för e-handel och logistik.

Pär Svärdson, vd på Apotea, betonar hur snabbt och effektivt teamet har arbetat.

Vår satsning på AI har haft ett otroligt bra utfall och jag är otroligt imponerad av teamet som produktionssatt tre stycken AI-produkter inom loppet av bara tre månader. Det har förbättrat både vår interna effektivitet och kundupplevelse. Med bakgrund av denna succé tar vi nu nästa steg och fördubblar vår AI-kapacitet, säger han.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se