Idén till Butchers Avenue föddes ur en frustration över det begränsade utbudet av kvalitetskött utanför storstäderna. Medgrundaren och vd:n Leo Brogren menar att konsumenter på landsbygden ofta möts av tomma hyllor eller långa avstånd till närmaste specialbutik.
Vi startade för att vi själva tröttnat på att det bara är i storstäder man hittar riktigt bra köttbutiker. Bor du på landsbygden är det ofta tomt på utbud eller långt att köra. Vi vill ändra på det och göra premiumkött tillgängligt för alla, direkt till dörren, säger Leo Brogren till Ehandel.se.
För att kunna leverera i hela Sverige utan att kompromissa med kvaliteten har företaget tagit fram en specialanpassad logistiklösning.
Vi har utvecklat ett eget isolerat kylemballage som håller kylan i upp till 96 timmar. Eftersom Posten levererar över hela Sverige inom 1–3 dagar kan vi tryggt nå ut till kunder i hela landet och säkerställa att produkterna håller samma höga kvalitet som när de lämnar vårt lager. Ibland händer det att saker blir försenat och dåligt men då är vi alltid snabba på att skicka ut nya varor, säger Leo Brogren.
Affärsmodellen bygger på direktförsäljning till konsument (D2C) via den egna e-handeln. Företaget samarbetar med utvalda gårdar och leverantörer både i Sverige och internationellt, och sortimentet spänner från färskt nöt- och fläskkött till mer exotiska produkter som japansk wagyu och krokodilfilé från Zimbabwe.
Vi är extremt hårda mot våra leverantörer och nöjer oss inte med "bra nog". Vi jagar detaljer som aldrig varit på svensk mark och kombinerar vardagskött med unika premiumprodukter från hela världen, säger Leo Brogren.
Målgruppen beskrivs som "alla köttälskare som värdesätter kvalitet och smak", alltså från vardagskocken till den dedikerade entusiasten som söker svåråtkomliga detaljer.
Prisstrategin är utformad för att spegla det unika utbudet och den höga kvaliteten.
Vårt fokus ligger på att erbjuda detaljer som traditionella delikatessbutiker sällan lyckas sälja, samtidigt som vi kan nå en betydligt större målgrupp tack vare internet. Vi säljer kvalitet – och med kvalitet följer ett visst pris. På de varumärken som också finns hos deli-butiker och i dagligvaruhandeln försöker vi ligga på en liknande nivå, säger Leo.
På sikt planerar företaget även att utveckla egna varumärken.
En central del av lanseringsstrategin är samarbetet med profilen Jonas Fagerström, som också är delägare i bolaget. Jonas roll blir att bygga varumärket och driva försäljning genom att skapa innehåll och marknadsföra sajten mot relevanta målgrupper.
Lanseringen den 29 juni ska ha fått en flygande start. Enligt Leo Brogren fick man in ett bra antal beställningar redan under den första dagen och har inlett samarbeten med flera andra svenska kreatörer för att marknadsföra produkterna i sociala medier.
Med en stark start i ryggen är siktet nu inställt på en aggressiv tillväxt.
Vi vill nå 10 miljoner i omsättning redan första året, svarar Leo Brogren på frågan om företagets första stora milstolpe.
För att finansiera den snabba tillväxten har grundarna gått in med egna medel och även säkrat ett partnerskap.
Vi har finansierat bolaget med egna medel och får dessutom stöd av våra vänner på lagerfinansieringstjänsten Boostcap. Vi är otroligt nöjda med samarbetet och de är en viktig pusselbit för att vi ska kunna växa i den takt vi vill, avslutar Leo Brogren.