ANNONS

Från H&M till konkurrenten - här är ex-VD:ns nya jobb

Helena Helmersson
"Kommer ta oss till nya nivåer".

Bara månader efter att ha lämnat posten som vd för H&M-gruppen har Helena Helmersson tagit ett nytt kliv i karriären. Hon blir extern ledamot i den spanska modejätten och konkurrenten Mangos styrelse.

ANNONS

I januari 2024 meddelade Helena Helmersson sin avgång som vd för H&M-gruppen, efter fyra år på posten och totalt 26 år inom koncernen. Nu står det klart att hon fortsätter sin bana inom modeindustrin, men hos en av de stora konkurrenterna.

Mango meddelar att Helmersson rekryteras som extern och oberoende ledamot till företagets styrelse.

Utnämningen är en del av Mangos strategi att stärka sin bolagsstyrning och professionalisera ledningsmodellen i linje med internationella normer.

Vi välkomnar en exceptionell yrkesperson med bred internationell erfarenhet och djup kunskap inom modebranschen, som utan tvekan kommer att ta oss till nya nivåer. Hennes expertis och vision är ovärderliga tillgångar som kommer att berika vårt ledningsteam och stötta våra globala ambitioner, säger Toni Ruiz, vd och styrelseordförande för Mango, i ett uttalande.

Helena Helmersson, som även har styrelseuppdrag för bland annat Circulose och On Holding AG, uttrycker entusiasm över sitt nya uppdrag.

Jag känner mig hedrad och glad över att ansluta till styrelsen för att delta i Mangos tillväxtresa. Mango följer en mycket ambitiös plan, utvecklar sitt varumärke och sortiment samt når fler kunder globalt. Samtidigt är de i framkant när det gäller hållbara initiativ inom branschen. Jag är imponerad av vad de har åstadkommit, säger hon.

Mangos styrelse består nu av en blandning av exekutiva och oberoende ledamöter. Förutom Helmersson och vd Toni Ruiz ingår bland andra Jonathan Andic (vice ordförande) samt flera oberoende direktörer med bakgrund från företag som Puig och Desigual.

Modekedjan befinner sig i en kraftig expansionsfas. Under 2024 öppnade Mango cirka 260 nya butiker, vilket ger en total närvaro på över 2800 försäljningsställen på fler än 120 marknader. Expansionen är en del av bolagets strategiska plan "4E" för 2024–2026, som fokuserar på innovation, hållbarhet och ökad försäljning.

Trots den globala satsningen är Mangos närvaro på den svenska marknaden fortfarande begränsad. Enligt företagets officiella hemsida finns det i dagsläget sex fysiska butiker i Sverige.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se