Sommaren ger, med sitt lugnare tempo, ofta tid och utrymme för reflektion, inte minst från hängmattan.
Efter att ha utbildat vid en rad tillfällen under våren gläds jag åt att flödet fylls av studenter och skolor som delar sina slutförda kurser och framtidsplaner. Det är slående hur den generella kompetensen inom retail och specifikt e-handel har utvecklats på bara några år. Retailstudenter på Handels gör idag avancerade AI-modelleringar för att analysera onlinepriser, och påbyggnadsmoduler inom det som tidigare betraktades som nischade e-handelsämnen är idag självklar kompetensutveckling.
Redan 2017 skrev jag en artikel här på Ehandel.se där jag diskuterade problematiken med kompetensförsörjning inom en allt mognare kanal om man inte rekryterar från detaljhandeln, som på den tiden inte var vidare digital.
De olika kanalerna lever inte längre isolerade. Idag arbetar många personer i tvärfunktionella roller där gränserna mellan kanalerna har smält samman och det handlar om handel, inte e-handel eller retail var för sig.
I de allt större bolagen är generalisten, som både packat varor, optimerat SEO och jagat leverantörer, ofta ett minne blott. Kanalen har mognat och man pratar inte längre om att man jobbar med "e-handel", utan snarare vilket bolag och vad man faktiskt gör på sitt jobb.
Kompetensen har förändrats, nya roller har tillkommit och man har blivit betydligt spetsigare. Roller som tidigare sköttes med vänsterhanden samtidigt som man körde truck har idag sina egna utbildningar där unga, hungriga experter nu utexamineras.
Härifrån hängmattan känns e-handelns vilda västern avlägset. Det var kanske inte bättre förr, men nostalgin smakar fortfarande lika sött i sommarvärmen, som glassarna från barndomen.