Den svenska butikskedjan Cervera, som i flera år kämpat med lönsamheten efter att ha förvärvats av Homeco-koncernen 2021, visar nu en rekordstark start på 2025. Perioden januari till juli är den mest lönsamma i företagets nästan 40-åriga historia.
Rörelseresultatet efter årets första sju månader landar på plus två miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 44 miljoner kronor för samma period 2024.
I vår bransch har vi nästan alltid haft 11 förlustmånader per år och hela årsresultatet ska hämtas hem i julhandeln. Att konstatera att vi ligger på ett positivt EBITDA-resultat efter 7 månader är något helt extraordinärt, säger Hans Redig Bolin, vd på Cervera.
Han menar att resultatet borgar för att helåret 2025 kan komma att mäta sig med de absoluta toppåren under pandemin 2020-2021.
Flera faktorer bakom framgången
Enligt bolaget är vändningen ett resultat av flera strategiska satsningar som nu börjar ge effekt, samtidigt som konjunkturen för sällanköpshandeln i stort ser ljusare ut.
LÄS ÄVEN: Svenskarna öppnade plånboken i början av sommaren
Försäljningen har ökat för åttonde månaden i rad och ligger totalt 12 procent högre än föregående år. Samtidigt har kostnaderna för lokaler, personal, logistik och marknadsföring minskat. Det enda området där kostnaderna har ökat är inom IT och tech, vilket beskrivs som en medveten satsning på bland annat AI och nya digitala verktyg.
Vi har självklart lagt ner stor möda för att åstadkomma de nödvändiga förändringarna, men tack vare vårt tydliga ägardirektiv, det fantastiska samarbetet inom Homeco-koncernen och alla engagerade medarbetare har det kunnat genomföras trots tuffare tider, säger Hans Redig Bolin.
Nytt butikskoncept öppnar för expansion
En stor del av framgången tillskrivs också ett nytt, effektivare butikskoncept som implementerats i majoriteten av kedjans butiker. Det nya konceptet bygger på ett något mindre butiksformat med lägre personalkostnader, vilket gör det lönsamt att driva butiker även vid en lägre omsättning.
Detta öppnar dörren för att etablera Cervera på orter där kedjan inte finns idag.
Vi vet att intresset för våra produkter finns på många ställen där det inte finns någon Cerverabutik. Samtidigt ser vi att onlineförsäljningen gynnas av en lokal butik, så det är onekligen intressant att vi nu har lönsam butiksdrift på en lägre omsättningsnivå, säger Redig Bolin.