ANNONS

Chef lämnar efter åtta år – ny direktör tas från e-handelsjätten

Marcus von Greyerz
"Ett betydande tillskott".

I ett drag som stärker företagets digitala försäljningsmuskler har Coop Sverige utsett Marcus von Greyerz till ny försäljningsdirektör. Han tillträder sin nya tjänst den 12 augusti och kliver direkt in i företagsledningen.

ANNONS

Marcus von Greyerz kommer senast från rollen som Sverigechef för e-handelsjätten Bygghemma. Hans CV rymmer även tunga poster som Sverigechef för Byggmax och vd för sängföretaget Kungsängen. Han har även erfarenheter från Åhléns och MediaMarkt.

Rekryteringen ses som ett strategiskt viktigt steg för Coop, som just nu arbetar med att ta fram en ny strategi för att öka försäljningstillväxten och förbättra lönsamheten.

Hans långa erfarenhet som ledare inom detaljhandel med fokus på kommersiell tillväxt, omställning och affärsutveckling blir ett betydande tillskott för oss på Coop, säger Anders Torell, vd för Coop Sverige, i en kommentar.

Med en civilekonomexamen från University of Stirling med inriktning på detaljhandel, och en bakgrund hos starka onlineaktörer, förväntas von Greyerz spela en nyckelroll i Coops fortsatta resa.

Att få leda försäljningsorganisationen inom en av landets ledande dagligvaruaktörer är ett ansvar jag tar mig an med både ödmjukhet och stort engagemang, säger Marcus von Greyerz.

Samtidigt meddelas det att nuvarande försäljningsdirektör Per Magnusson lämnar Coop efter nästan åtta år i företagsledningen.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se