ANNONS

Svensk e-handlare knäckte AI-koden – säljer för 1,2 miljoner via ChatGPT och Google

Imad Doudar
"Det var lite chockerande".

Medan många i e-handelsbranschen fruktar AI-tjänsternas intåg i sök har fälgföretaget Däckline hittat en ny guldgruva. På bara tre månader har bolaget sålt för över en miljon kronor via trafik från AI-chattar – och trafiken visar sig konvertera bättre än traditionella besökare från Google.

En positiv chock, säger vd Imad Doudar.

ANNONS

Det var i mitten på maj som Däckline på allvar började se en ny typ av trafik ge betydande avtryck i försäljningssiffrorna. Trafiken kom inte från traditionella sökresultat, utan direkt från AI-tjänster som Googles AI Overviews och OpenAIs ChatGPT.

Om jag ska vara ärlig, det var lite chockerande. Det kändes som att vi hade halkat in i framtiden lite tidigare än väntat, säger Imad Doudar, vd på Däckline.

På tre månader har denna nya trafikkälla genererat en försäljning på cirka 1,2 miljoner kronor, enligt e-handlarens uppskattningar. ChatGPT står för den större delen med cirka 700 000 kronor, medan Googles AI Overviews har drivit en försäljning på 500 000 kronor.

Framgången är dock ingen slump. Enligt Imad Doudar är den ett resultat av en medveten strategi som inleddes för sju månader sedan.

Vi köpte en AISEO-analys av SEO-konsulten Jorge Castro just för att förbereda oss. Han pekade på att vi behövde vässa våra texter med tydliga passager som en AI kan plocka upp och använda. Det var inget magiskt recept, men det gav oss rätt struktur och fokus.

En vanlig farhåga har varit att AI-genererade svar skulle "kannibalisera" på den vanliga organiska trafiken. För Däckline har effekten blivit den motsatta.

Det har snarare blivit en expansion. Vår totala organiska försäljning, med traditionell SEO och AI-trafik inräknat, har ökat med drygt 25 procent. Besökarna från AI-källor verkar redan vara förkvalificerade och närmare ett köpbeslut, vilket har gett oss en högre konverteringsgrad från den trafiken, säger Imad Doudar.

Med vanlig SEO, som idag står för 37 procent av den totala omsättningen, ser företaget nu en tydlig tillväxtbana, från årets förväntade 75 miljoner till över 100 miljoner i nästa bokslut.

Innehållet som visat sig fungera bäst är guider och produktsidor som svarar på specifika frågor, som "Vilka däck passar bäst för vinterkörning i norra Sverige?". Företagets strategi har nu anpassats för att skriva för två målgrupper samtidigt: människor och AI.

Trots framgången ser Imad Doudar både möjligheter och utmaningar framöver.

Möjligheterna är enorma för att nå kunder som inte längre klickar på traditionella sökresultat. Farhågan är förstås att AI-plattformarna i framtiden behåller användarna själva. Vår strategi är att alltid vara den källa som AI vill citera och länka till, oavsett hur sökbeteendet förändras, avslutar han.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se