ANNONS

Det oönskade blev hennes nya affärsidé: "Rädda den ultimata lågprisprodukten"

Hanna Saurén, grundare
"Ser oss som en systemdemonstrator".

Det nystartade företaget Imperfect Industries vill bidra till att förändra textilindustrin från grunden. Genom att restaurera och trycka nya motiv på begagnade t-shirts som annars skulle kasseras, visar de att återbruk kan vara en skalbar och kommersiellt gångbar affärsmodell.

ANNONS

Imperfect Industries, grundat i januari 2025, köper t-shirts som second hand-marknaden inte lyckas sälja – plagg som ofta riskerar att exporteras eller förstöras. Genom en process av restaurering och kvalitetssäkring förädlas plaggen och ges nytt liv.

Istället för att trycka upp stora lager som riskerar att bli osålda, printas varje tröja först när en kund har lagt en beställning. Detta eliminerar överproduktion helt och hållet och minimerar klimatpåverkan.

Om utarmningen av jordens resurser ska avstanna måste vi lära oss cirkulera det som redan är producerat och använt, och där vill Imperfect Industries göra skillnad, säger Hanna Saurén, grundare och vd.

Företagets modell har redan lockat till sig en rad kända kunder och samarbetspartners. Bland dem finns varumärken som Icebug, Fair Action och Ekobanken, samt profiler som humorgruppen IJustWantToBeCool. Sedan starten är Imperfect Industries även medlemmar i stiftelsen Norrsken, som stöttar företag med potential att skapa positiv samhällsförändring.

Verksamheten riktar sig både till företag som söker hållbara alternativ för personal- och eventkläder, och till artister och influencers som vill bygga sitt varumärke genom unik och ansvarsfull merch. Försäljningen sker för närvarande till 100 procent online, ett naturligt val med tanke på "print on demand"-modellen.

Vi ser oss själva som en systemdemonstrator. Kan vi bevisa att det är värt att rädda den ultimata lågprisprodukten, en t-shirt, så ser vi att modellen kan tas vidare för att rädda även andra utdömda lågprissegment, förklarar Hanna Saurén.

Ambitionerna är högt satta. Inom fem år är målet att rädda 25 000 t-shirts från att slängas – varje år.

Lanserar samarbete med Mumin

Som ett led i sin tillväxt lanserar företaget nu ett samarbete med Moomin Characters. Kollektionen består av restaurerade t-shirts med fyra exklusiva tryck från Tove Janssons arkiv, illustrationer som aldrig tidigare använts i kommersiella sammanhang.

Från Moomin Characters sida hyllas initiativet som ett efterlängtat steg mot en mer hållbar bransch.

Nästan desperat har vi sökt efter modiga och innovativa lösningar. Det är underbart att se hur snabbt och utan förutfattade meningar Imperfect Industries har skapat relevant produktionsanläggning, distribution och affär. Vi tycker Imperfect är perfekt, säger Roleff Kråkström, vd för Moomin Characters.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se