När kalendern slår över till november finns det ingen tid för tvekan. Då ska dina kampanjer vara planerade, segmenterade och redo att träffa rätt kund, vid rätt tidpunkt, i rätt kanal. Men vägen dit är kantad av fallgropar.
– Många stirrar sig blinda på själva rabatten, men glömmer bort kommunikationen runt omkring. Hur du når fram till kunden är minst lika viktigt som vad du erbjuder, säger en kommunikationsexpert på LINK Mobility, som dagligen hjälper företag att optimera sin kunddialog.
Med hjälp av deras insikter har vi listat tre vanliga misstag – och hur du förvandlar dem till succéer.
Misstag 1: Du förlitar dig på en enda kanal Att bara skicka ett nyhetsbrev och hoppas på det bästa är en förlegad strategi. Dagens kunder är ständigt uppkopplade, men också allt bättre på att filtrera bort brus. För att verkligen nå fram krävs en mix av kanaler.
Lösningen: Komplettera din e-post med SMS och RCS. Ett SMS har en öppningsgrad på över 95% och läses oftast inom några minuter. Det är en perfekt kanal för tidskänsliga erbjudanden och påminnelser. Med RCS (Rich Communication Services) kan du dessutom skicka interaktivt innehåll med bilder och knappar direkt i mobilens meddelande-app, vilket skapar en mycket rikare upplevelse än ett vanligt textmeddelande.
Misstag 2: Din kommunikation är opersonlig "20% på allt!" är ett budskap kunden kommer se från ett dussintals företag. Om du inte visar att du förstår just deras behov, varför ska de då välja dig?
Lösningen: Använd den data du har! Personalisera och segmentera dina utskick baserat på tidigare köpbeteenden. En kund som tidigare köpt löparskor är mer mottaglig för ett erbjudande på träningskläder än en kund som köpt en soffa. – Skicka ett exklusivt SMS-erbjudande till dina mest lojala kunder timmen innan den stora rean startar. Det bygger inte bara lojalitet, det garanterar också en flygande start på din försäljning, tipsar experten från LINK Mobility.
Misstag 3: Du väntar för länge på själva Black Friday är konkurrensen som hårdast. Om du inte redan har värmt upp dina kunder är risken stor att du drunknar i mängden.
Lösningen: Börja i tid! Bygg upp förväntan veckorna innan. Skicka ut "sneak peeks", låt kunderna skriva upp sig för förtur till rean och påminn dem när det närmar sig. Planera hela flödet, från den första teasern i början av november till ett "sista chansen"-SMS på kvällen under Cyber Monday.
Vill du ha fler konkreta tips och vässa din strategi?
Att lyckas med Black Friday handlar om att ha en genomtänkt plan. För att ge dig de allra bästa förutsättningarna bjuder LINK Mobility och Ehandel.se in till en exklusiv Pre Black Friday AW den 25 september.
På plats på fantastiska Champagnebaren i Stockholm får du lyssna till experternas bästa tips, samtidigt som du nätverkar med branschkollegor och njuter av dryck och en magisk utsikt. En perfekt chans att ställa dina frågor och få den input du behöver för att göra Black Friday 2025 till din bästa någonsin.
Antalet platser är mycket begränsat. Läs mer och anmäl dig via länken nedan.
Läs mer och anmäl dig till Pre Black Friday AW här!