ANNONS

H&M-cheferna startar eget - väljer second hand

Grundarna Linn af Klint Kansmark och Nathalie Bäckström (Foto: Sture Nyberg & Hanna Malmqvist)
"Stjärnorna stod rätt".

Två erfarna profiler från H&M-koncernen lanserar nu ett eget second handkoncept för damkläder, skor och accessoarer. Under namnet Era Curated öppnar de en fysisk butik i Stockholm, men en digital strategi med en app för inlämning och en kommande e-handel är redan en del av affärsidén.

ANNONS

Den här veckan slår dörrarna upp till Era, en ny destination för secondhandmode i PK-huset i centrala Stockholm. Bakom satsningen står Linn af Klint Kansmark och Nathalie Bäckström, som båda har en lång bakgrund inom H&M och Weekday.

Enligt grundarna är målet att omdefiniera hela upplevelsen av att handla secondhand. Butikslokalen är designad för att spegla estetiken hos moderna modevarumärken, vilket ska göra utbudet mer inspirerande och tillgängligt. Sortimentet, som uppdateras dagligen, är noga utvalt för att reflektera aktuella trender, färger och silhuetter.

Vi har tänkt i de här banorna i några år, vi har drömt en lång tid. Stjärnorna stod rätt och det var dags, säger grundarna Linn af Klint Kansmark och Nathalie Bäckström i en kommentar till Habit.

Grundarnas samlade erfarenhet är central för det nya konceptet. Linn af Klint Kansmark har arbetat 15 år på H&M, senast i rollen som chef för cirkulära affärsmodeller där hon drev H&M:s satsningar på andrahandsförsäljning. Nathalie Bäckström kommer senast från en roll som produktchef för återförsäljningsteknik inom H&M-gruppen och har tidigare varit affärsutvecklare på Weekday med fokus på cirkulära modeller.

Kärnan i affärsmodellen är inlämning på kommission från privatpersoners garderober. Processen är helt digitaliserad: kunder kan ladda upp sina plagg och produkter direkt i en app, varefter Era Curated hanterar prissättning, fotografering och försäljning.

Även om lanseringen inleds med en fysisk butik, är den digitala närvaron en grundpelare.

Bolaget registrerades i juni 2025 och i verksamhetsbeskrivningen framgår det tydligt att försäljning ska ske "både i fysisk butik och online". Enligt uppgifter är en sajt under domänen Eracurated.se redan under uppbyggnad på e-handelsplattformen Shopify, med PayPal som en av de planerade betallösningarna.

Utöver butiksverksamheten positionerar sig bolaget som experter inom den cirkulära ekonomin. De kommer att erbjuda konsulttjänster, föreläsningar och event för andra företag inom retail. Expertisen ligger framför allt inom "resale as a service" – att hjälpa andra varumärken att bygga upp och kommersialisera egna framgångsrika lösningar för andrahandsförsäljning.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se