ANNONS

Jättarna går samman – skapar ny kedja med 20 miljarder i omsättning

Meta Persdotter
Om Konkurrensverket ger ok.

Coop Östra och Coop Syd har inlett en process för att gå samman. Målet är att skapa en starkare och mer lönsam aktör på den svenska dagligvarumarknaden. Den nya organisationen kommer att omfatta närmare 300 butiker och en omsättning på 20 miljarder kronor.

ANNONS

Coop Östra och Coop Syd meddelade på tisdagen att de har fattat ett intentionsbeslut om en fusion, där Coop Syd planeras att integreras i Coop Östras verksamhet. Sammanslagningen är ett strategiskt drag för att öka effektiviteten, förbättra lönsamheten och stärka kunderbjudandet. Processen väntas vara helt genomförd under 2026.

Den nya, sammanslagna föreningen kommer att ha en betydande närvaro från Skåne i söder till Uppsala i norr, med butiker i Blekinge, Östergötland, Södermanland och Stockholmsregionen.

Coop Östra, som själva är ett resultat av en tidigare sammanslagning, har sedan starten drivit ett intensivt investeringsprogram för att modernisera butiker och utveckla personalen. En satsning som enligt företaget redan har gett resultat i form av ökad försäljning. Nu är ambitionen att implementera samma strategi i de södra delarna av landet.

Vi är på en nystartsresa för att utveckla, förbättra och effektivisera Coop Östras verksamhet, med målet att bli Sveriges bästa matkedja, säger Meta Persdotter, vd på Coop Östra, i en kommentar.

Hon menar att fusionen ger finansiella muskler och förmåga att accelerera omställningen mot lönsamhet.

För Coop Syd, som enligt egen utsago har kämpat med ekonomiska utmaningar, ses samgåendet som en möjlighet att vända utvecklingen.

För Coop Syd innebär en fusion ett snabbspår in i en pågående omställning mot lönsamhet, säger Henric Carlsson, ordförande för Coop Syd.

Genom fusionen hoppas man uppnå stordriftsfördelar som ska leda till ett mer konkurrenskraftigt erbjudande med anpassade sortiment och moderniserade butiker.

Nästa steg i processen är att lämna in en ansökan till Konkurrensverket för att få fusionen godkänd.

Tillsammans blir vi en och samma organisation som är enklare, tydligare och mer effektiv – och som visar vägen för hur ett framtida och mycket mer konkurrenskraftigt Coop kan se ut, avslutar Meta Persdotter.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se