Tillsammans med organisationen STICA (The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action) menar företagen att en momssänkning skulle påskynda modeindustrins omställning till en mer hållbar modell.
Att sänka momsen sänder en stark signal om att återbruk måste prioriteras, säger Michael Schragger, chef för STICA, till Habit och fortsätter:
Det är ett av flera nödvändiga steg för att hjälpa företag att skala upp cirkulära affärsmodeller och göra second handmode tillgängligt för fler.
Bland de många företagsledare som skrivit under uppropet finns representanter från Bubbleroom, Polarn O. Pyret, Gina Tricot, Nelly.com, Na-kd, ICIW, MQ och Kappahl.
Enligt en undersökning som STICA genomfört bland sina medlemmar ser två av tre företag cirkulära affärsmodeller som en avgörande del i sin klimatomställning. Samtidigt upplevs det som svårt att uppnå lönsamhet, och dessa affärsmodeller utgör fortfarande en mycket liten del av bolagens totala omsättning.
En majoritet av de företag som gjort intäktsberäkningar uppskattar att endast 1–5 procent av de totala intäkterna kommer att komma från cirkulära affärsmodeller fram till 2030.
Sandra Roos, hållbarhetschef på Kappahl Group och en av initiativtagarna, menar att åtgärden är akut.
Denna åtgärd skulle ta bort hinder för återbruk, stödja cirkulära affärsmodeller och påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri. Med modebranschens växande klimatpåverkan har vi inte råd att vänta - åtgärder som denna behövs akut för att hjälpa industrin att minska sina utsläpp och röra sig i rätt riktning, säger hon.
Företagen i uppropet pekar på att varje plagg idag beläggs med moms vid varje försäljningstillfälle, vilket leder till dubbelbeskattning som minskar lönsamheten och ökar administrationen.
Förslaget är att regeringen inför den sänkta momsen i budgeten för 2026 och samtidigt lyfter frågan på EU-nivå.
Modeindustrins utsläpp är fortfarande alldeles för höga, och politiska åtgärder krävs nu för att undanröja hinder och påskynda omställningen, säger Michael Schragger.
Kravet från modebranschen är inte unikt. Även inom livsmedelssektorn föreslås momssänkningar som ett styrmedel för minskat svinn.
LÄS ÄVEN: E-handlaren vill ha mer: "Permanent momssänkning"
Tidigare i veckan lanserade e-handlaren Matsmart ett förslag om en permanent och riktad momssänkning på livsmedel med kort bäst före-datum. Enligt företagets vd, Peter Beckius, skulle en sådan åtgärd skapa en "kraftfull och bestående drivkraft för att minska det enorma matsvinnet" och samtidigt ge en långsiktig ekonomisk fördel för konsumenterna.