Puuilo, som idag har omkring 50-60 butiker i Finland, avslöjade sina expansionsplaner i samband med sin senaste kvartalsrapport. Företaget har satt upp ett mål att växa från dagens butiksnät till minst 100 butiker till år 2030. En stor del av denna tillväxt är planerad för hemmamarknaden, där man ser potential för över 90 butiker, men strategin innefattar nu även en organisk expansion in i Sverige.
Vår uppdaterade strategi säkerställer bolagets lönsamma tillväxt långt in i framtiden. Vi ser en avsevärt större potential att expandera vårt butiksnät i Finland än vad vi tidigare uppskattat. Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att pilottesta butiker i Sverige under strategiperioden, säger Puuilos vd Juha Saarela i ett pressmeddelande.
Etableringen innebär en ny utmanare för väletablerade svenska kedjor som Rusta, Clas Ohlson, Dollarstore och ÖoB.
Puuilos aktier handlas på Helsingforsbörsen och har bland annat Lannebo Fonder i ägarlistan på femte plats. Börsvärdet är i skrivande stund cirka 1,2 miljarder euro, motsvarande 13 miljarder kronor. Bolaget är därmed något större än Rusta med ett börsvärde på 9,8 miljarder, men klart mindre än Clas Ohlson som värderas till 25 miljarder, skriver Di.
Den finska kedjan, som grundades 1982, har en historia som började med försäljning från sex ombyggda bussar på marknadsplatser runt om i landet. Idag erbjuder man ett brett sortiment som inkluderar byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och diverse hushållsvaror.
Enligt bolagets egna uppgifter är samtliga nuvarande butiker lönsamma, och nyetablerade butiker uppnår i genomsnitt lönsamhet på ebitda-nivå inom en till två månader.
Exakt när och var de första svenska butikerna kommer att öppna är ännu inte kommunicerat.
 
								