Den svenska e-handeln växer igen. I fjol ökade den totala e-handelsomsättningen med 11 procent enligt Svensk Handel. Under 2025 förväntas den nå nya höjder, där Black Week och julhandeln är årets mest intensiva försäljningsperioder.
De tre senaste åren har Bring ökat paketvolymerna med 40 procent, och hela året går i princip ut på att skapa ett bättre flyt i hela verksamheten inför hösten.
”Våra förberedelser inför högsäsongen börjar redan i januari. Då tittar vi på föregående år, hur volymerna förväntas bli det kommande året och vad vi kan göra bättre då. Kvaliteten i våra leveranser är inte något som vi bara pratar om under julen, det är en del av vår vardag”, berättar Hanna Jonasson.
I dag förväntar sig konsumenterna att leveransen av varorna de klickar hem ska vara snabb, smidig och pålitlig oavsett årstid. Som e-handlare blir kvaliteten på leveransen därför inte bara en hygienfaktor – utan en direkt konkurrensfördel.
”Kommer att göra oss mer effektiva i hela leveransflödet”
Där kommer Brings nya jätteterminal i Jönköping in. Terminalen – som invigdes den 17 september – är utrustad med den senaste tekniken inom automatisering och sortering, skapad för att möta de allt högre kraven från e-handlarna.
”Terminalen i Jönköping blir navet i vår verksamhet och vår största terminal i landet. Bland annat inhyser den en avancerad sorteringsmaskin som kommer att göra oss mer effektiva i hela leveransflödet. Den nya terminalen kommer att hantera tre gånger fler paket än föregångaren”, berättar Hanna Jonasson.
Bring expanderar även i Stockholm och Örebro. Under hösten flyttar Bring verksamheten till en ny terminal i Örebro - och fördubblar därmed sin kapacitet I staden. 2027 invigs en större terminal i Kalhäll, norr om Stockholm, som kommer att tredubbla Brings kapacitet i området och lägga grunden för fler och snabbare leveranser.
Bolaget har också utvecklat ett helt eget ombudsnätverk, upprättat över 1500 paketboxar i landet, och utökat nätverket i takt med att paketvolymerna har ökat.
”Kan jobba mer datadrivet genom insikter och prognoser”
Framförhållningen är enligt Hanna Jonasson möjlig tack vare det täta samarbetet med e-handlarna själva. Tack vare deras data kan Bring förutspå hur höstens högsäsong kommer att bli, och anpassa nätverket därefter.
”Genom insikter och prognoser från e-handlarna kan vi jobba mer datadrivet och skapa förutsättningar för kortare ledtider i hela nätverket. På så sätt ser vi till att Black Week-fynd och julklappar kommer fram tryggt och i rätt tid.”
”Sedan har vi en bra grund att stå på med all kunnig personal inom Bring, från kundtjänst och terminalarbetare till chaufförer. Under hösten går alla in i ett ’julhandelsläge’, och vet exakt vad de ska göra”, avslutar Hanna Jonasson.
Vill ni vässa er logistik inför årets viktigaste försäljningsperiod? Så kan Bring hjälpa er!