ANNONS

Lågpriskriget: Rusta gasar i grannlandet – då slår jätten tillbaka i Sverige

"Ser en enorm tillväxtpotential här".

En kamp om lågpriskunderna tar form mellan Sverige och Finland. Samtidigt som Rusta accelererar sin expansion i Finland med nya varuhus, meddelar den finska handelsjätten Puuilo att de för första gången kliver utanför hemlandets gränser med siktet inställt på den svenska marknaden.

ANNONS

Den svenska kedjan Rusta fortsätter sin satsning österut. Onsdagen den 24 september slår de upp dörrarna till sitt 44:e varuhus i Finland, denna gång i Forssa. Etableringen skapar närmare 20 nya arbetstillfällen och är en del av en större plan.

Bara några veckor tidigare öppnades ett varuhus i Äänekoski, och fram till hösten 2026 planeras ytterligare sex butiker i bland annat Helsingfors, Vanda och på Åland.

Vårt nya varuhus är utformat för att ge en inspirerande och smidig köpupplevelse, och vi tror att kunderna kommer att ta emot det med glädje, säger Rustas finska landschef Mats Kotka.

Han tillägger att Finland är en viktig marknad med stor potential för tillväxt.

Finland är en mycket viktig marknad för oss, och vi ser en enorm tillväxtpotential här, säger Mats Kotka.

Samtidigt som Rusta expanderar i Finland förbereder sig en ny spelare för att göra entré i Sverige. Den finska lågpriskedjan Puuilo, som idag har ett 60-tal butiker i hemlandet, har avslöjat planer på att testa den svenska marknaden.

Vår uppdaterade strategi säkerställer bolagets lönsamma tillväxt långt in i framtiden. Vi har noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden, säger Puuilos vd Juha Saarela i ett uttalande.

Etableringen innebär en ny konkurrent för de svenska kedjorna som Rusta, Dollarstore och ÖoB. Enligt Di ligger Puuilos börsvärde på cirka 13 miljarder kronor, och ska därmed vara större än Rusta som värderas till 9,8 miljarder kronor.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se