ANNONS

Lågpriskedjan når historisk milstolpe - efter försäljningssuccén

Johan Sjöhagra, vd
På vägen mot 100 nya varuhus.

Lågpriskedjan Jula fortsätter sin expansion och öppnar imorgon, torsdag, ett nytt varuhus i finska Uleåborg. Etableringen markerar en dubbel milstolpe för kedjan – det tionde varuhuset i Finland och det 150:e totalt.

ANNONS

Julas tillväxtresa fortsätter. Imorgon, den 25 september, slår företaget upp dörrarna till ett nytt varuhus i Kaakkuri Retail Park i Uleåborg, Finland. Öppningen är betydelsefull då den innebär att Jula nu har tio varuhus på den finska marknaden och samtidigt når totalt 150 varuhus i koncernen.

Den här etableringen är strategiskt viktig för oss. Vi vill finnas nära kunderna och inspirera fler att ta sig an sina egna projekt, säger Jaakko Soini, Country Operations Manager för Jula i Finland, i en kommentar.

Etableringen i Uleåborg följer en period av stark tillväxt för kedjan. I en tidigare nyhet från Ehandel.se i augusti rapporterade vi att Jula slagit försäljningsrekord under juli månad, med en ökning på 17 procent och en kundtillströmning som ökade med 11 procent. Den positiva utvecklingen tillskrevs då en stark efterfrågan på säsongsbetonade produkter samt personalens insatser.

Den senaste varuhusöppningen i Sverige skedde i Landskrona i slutet av maj, vilket då tog det totala antalet till 148. Sedan dess har man även utökat med ett nytt varuhus i Norge. Expansionen är en del av en uttalad strategi. Företaget har tidigare kommunicerat planer på att öppna sju varuhus under hösten och har ett långsiktigt mål om att etablera totalt 100 nya varuhus fram till 2030.

Jula, som är en del av Jula Holdingkoncernen, har fysiska varuhus och e-handel i Sverige, Norge, Finland, Polen och Österrike. Med den nya etableringen uppgår det totala antalet varuhus till 72 i Sverige, 44 i Norge, 24 i Polen och nu 10 i Finland.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se