Summan är uppdelad i en civilrättslig påföljd på 1 miljard dollar och en fond på 1,5 miljarder dollar som ska användas för återbetalning till berörda kunder. Den civilrättsliga påföljden är den största i FTC:s historia för denna typ av regelbrott.
Bakgrunden till uppgörelsen är en stämningsansökan från juni 2023. FTC anklagade då Amazon för att ha använt vilseledande design och så kallade "prenumerationsfällor" för att få kunder att omedvetet registrera sig för Prime.
Myndigheten hävdade även att processen för att säga upp medlemskapet var en avsiktligt komplicerad "labyrint", som enligt interna dokument hos Amazon kallades för "Iliaden".
Som en del av förlikningen måste Amazon nu förenkla sin uppsägningsprocess. Den ska vara lika enkel att genomföra som processen för att registrera sig.
Företaget måste också tydligt informera om villkor, kostnader och hur automatisk förnyelse fungerar. Metoder som syftar till att avskräcka kunder från att säga upp sitt medlemskap, som knappar med texten "Nej, jag vill inte ha gratis frakt", ska tas bort.
Amazon, som varken erkänner eller förnekar anklagelserna, meddelade att förlikningen gör att de kan gå vidare och fokusera på sin verksamhet.
Vi arbetar otroligt hårt för att göra det tydligt och enkelt för kunder att både registrera sig för och avsluta sitt Prime-medlemskap, och för att erbjuda ett stort värde för våra många miljoner lojala Prime-medlemmar runt om i världen, uppgav företaget i ett uttalande.
Andrew Ferguson, ordförande för FTC, beskrev uppgörelsen som en "rekordstor, monumental seger för de miljoner amerikaner som är trötta på vilseledande prenumerationer som känns omöjliga att avsluta".
Bevisen visade att Amazon använde "sofistikerade" prenumerationsfällor som var utformade för att manipulera konsumenter att registrera sig för Prime, och sedan gjorde det överdrivet svårt för dem att avsluta sin prenumeration. Idag lägger vi tillbaka miljarder dollar i amerikanernas fickor och ser till att Amazon aldrig gör om detta igen, fortsatte han.
Enligt FTC:s pressmeddelande visade interna dokument att anställda på Amazon var medvetna om svårigheterna. I interna meddelanden ska det ha stått att "att sälja prenumerationer kan vara en rätt smutsig bransch" och att påtvingade prenumerationer var "en outtalad cancer".
Kunder i USA som mellan juni 2019 och juni 2025 har använt tre eller färre Prime-förmåner under en tolvmånadersperiod är automatiskt berättigade till en återbetalning på 51 dollar. De som använt färre än tio förmåner under samma tidsram kan ansöka om samma belopp.