I somras lanserade Normal en ny version av sin app med ett integrerat lojalitetsprogram.
Kunder kan nu samla poäng, kallade "Uniqoins", genom att delta i utmaningar och skanna ett personligt "Normal-ID" vid köp i butik. Poängen kan sedan växlas in mot gratisprodukter, så kallade "freebies", som hämtas ut i någon av kedjans fysiska butiker.
Syftet med appen är att skapa engagemang och ge kunderna en anledning att besöka butikerna oftare. Företaget är dock förteget om de exakta effekterna av lanseringen.
På en direkt fråga om appens mottagande och dess påverkan på försäljning och kundlojalitet, svarar Normals Marketing & PR Coordinator, Nadia Khan:
Tyvärr kan vi inte dela siffror. Men vi kan säga att kunderna har tagit emot den nya appen väldigt väl.
Medan appen fungerar som ett digitalt verktyg för att driva trafik till de fysiska butikerna, är företagets strategi för ren e-handel mer fragmenterad och prövande.
I Sverige lanserades en nätbutik i början av 2024, men försäljningen är begränsad till färdigpaketerade "temaboxar". Det är alltså inte möjligt för kunder att köpa enskilda produkter.
I hemlandet Danmark har Normal dock tagit e-handeln ett litet steg längre och erbjuder nu försäljning av godis i styckeköp online. Det är oklart när detta lanserades.
Men i grannländerna Norge och Finland finns däremot ingen e-handel alls. Denna differentierade strategi tyder på att Normal testar sig fram på olika marknader istället för att genomföra en bred, enhetlig e-handelssatsning.
Fokus ligger alltjämt på den fysiska butiksexpansionen. Under det senaste räkenskapsåret öppnade kedjan 222 nya butiker.
Jan Nyberg, vd för Normal i Sverige, bekräftade i samband med bokslutet för 2023/2024 planerna på att fortsätta den kraftiga expansionen. Den totala omsättningen landade på 18,8 miljarder kronor och resultatet före skatt på cirka 1,3 miljarder kronor.