Enligt en ny prognos i rapporten ”Läget i handeln” från branschorganisationen Svensk Handel kommer e-handeln att utgöra mellan 24 och 29 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen år 2035. Det är en stark ökning från 2024 års nivå på 15 procent.
Samtidigt som e-handeln växer, spås den fysiska butiken behålla en viktig roll. Rapporten noterar en trend där allt fler e-handelsföretag etablerar sig med fysiska butiker.
Handeln kommer alltid att finnas där människor rör sig. Det är inte förvånande att e-handeln fortsätter att utvecklas och blir en allt viktigare del av den svenska handeln. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll minskar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Den totala detaljhandeln beräknas växa med 2,3 procent årligen fram till 2035.
Lågpris och utländska plattformar växer
Rapporten belyser också konsumenternas ökade prismedvetenhet under lågkonjunkturen. Under 2024 handlade 94 procent av svenskarna lågprisvaror. Parallellt med detta har inköpen från utländska onlineplattformar, specifikt Temu och Shein, ökat.
Undersökningen visar att nästan var femte svensk i åldern 20–69 år genomför ett köp från någon av dessa plattformar varje månad.
Svensk Handel uttrycker en oro över utvecklingen. Organisationen menar att konkurrensen inte sker på lika villkor, vilket hotar svenska företag och arbetstillfällen. Man pekar även på att flera myndigheter har varnat för att produkter från plattformarna kan innebära hälsorisker.
Svensk Handel välkomnar konkurrens, men den måste ske på lika villkor. Vi har under flera års tid påtalat riskerna med att låta kinesiska onlinegiganter spela enligt helt andra regler än svenska företag. Om ingenting görs är vi oroliga för att företag tvingas lägga ner, arbetstillfällen går förlorade och att våra städer blir lidande, säger Sofia Larsen.