ANNONS

Sheins butikspremiƤr skapar omedelbart ramaskri

Flera butiker planeras ƶppna i Frankrike (Foto: AI)
"Ett experiment".

Den globala e-handelsjƤtten Shein planerar att ƶppna sina fƶrsta permanenta fysiska butiker i Frankrike i november. Satsningen, som Ƥr en vƤrldspremiƤr fƶr bolaget, har omedelbart skapat kraftiga motreaktioner frƄn bƄde branschorganisationer och affƤrspartners.

ANNONS

Shein, som hittills frƤmst fƶrlitat sig pƄ en digital affƤrsmodell med tillfƤlliga pop up-butiker, inleder sin fysiska expansion genom ett avtal med varuhusƤgaren SociƩtƩ des Grands Magasins (SGM). Den fƶrsta butiksytan kommer att ƶppna pƄ varuhuset BHV Marais i centrala Paris, fƶljt av ytterligare fem butiker i Galeries Lafayette-varuhus i stƤderna Dijon, Grenoble, Reims, Limoges och Angers.

Enligt SGM:s vd, FrƩdƩric Merlin, Ƥr syftet med samarbetet att locka en yngre kundgrupp till varuhusen. Han menar att Sheins fƶrmƄga att analysera fƶrsƤljningsdata online kan anvƤndas fƶr att skrƤddarsy ett unikt och lokalt anpassat erbjudande i varje butik. Shein och SGM uppger att satsningen kommer att skapa 200 direkta och indirekta arbetstillfƤllen.

Genom att vƤlja Frankrike fƶr vƄrt experiment med fysisk detaljhandel, hedrar vi dess position som en central modehuvudstad, sƤger Donald Tang, arbetande styrelseordfƶrande fƶr Shein.

Beskedet har dock mƶtts av stark kritik. Galeries Lafayette-gruppen, som sƄlt de berƶrda varuhusen till SGM men fortfarande licensierar ut sitt varumƤrke genom ett franchiseavtal, motsƤtter sig etableringen. I ett uttalande meddelar koncernen att man "djupt motsƤtter sig detta beslut" och anser att Sheins affƤrsmodell och vƤrderingar stƄr i strid med Galeries Lafayettes eget erbjudande. Gruppen uppger att etableringen skulle bryta mot franchiseavtalet och att man avser att fƶrsƶka stoppa den.

Ƅven den franska modebranschen har reagerat negativt. Yann Rivoallan, ordfƶrande fƶr branschorganisationen FĆ©dĆ©ration Francaise du Pret-a-Porter, kritiserar etableringen och menar att Shein, efter att ha konkurrerat ut dussintals franska varumƤrken, nu syftar till att "ƶversvƤmma vĆ„r marknad Ƥnnu mer massivt med engĆ„ngsprodukter".

Flera franska modekedjor har under Ƅret ansƶkt om fƶretagsrekonstruktion, och kritiker menar att konkurrensen frƄn aktƶrer som Shein Ƥr en bidragande orsak. Den franska regeringen har tidigare stƶtt ett lagfƶrslag fƶr att reglera ultrasnabbt mode, vilket bland annat skulle kunna innebƤra ett reklamfƶrbud fƶr Shein.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se