ANNONS

Norsk startup utmanar i Sverige – siktar på 40 miljoner med tre anställda

Mikkel Sørseth
Receptet: AI.

Den norske entreprenören Mikkel Sørseth har lanserat det AI-drivna solskyddsbolaget Billy i Sverige. Genom att automatisera stora delar av verksamheten kan företaget sänka priserna med upp till 40 procent jämfört med traditionella konkurrenter, påstår man. Sedan lanseringen i mars har bolaget omsatt 3,7 miljoner kronor och tagit in 6 miljoner i riskkapital.

ANNONS

Företagets affärsmodell bygger på att använda AI för att ersätta manuella och kostsamma processer. Enligt Billy kan de med hjälp av tekniken nå samma omsättning som traditionella återförsäljare, men med fem gånger färre anställda. Detta inkluderar automatisering av försäljning, kontorsarbete, bildproduktion och kundservice.

Nästa år är målet att nå 40 miljoner kronor i omsättning, med endast tre anställda, säger Mikkel Sørseth, vd och medgrundare i Billy.

Besparingarna från den slimmade organisationen uppges komma kunderna till godo genom lägre priser och snabbare leveranstider.

Trots att grundaren är från Norge, föll valet på att lansera i Sverige först. Anledningen är, enligt Sørseth, att Sverige har Nordens mest dynamiska ekosystem för startups och AI.

Här finns en unik kombination av AI-kompetens, startupmiljö, kunder som är villiga att pröva nya saker och investerare som förstår kraften i ny teknologi, säger Mikkel Sørseth.

Investerare som gått in med kapital inkluderar bland andra familjen Nergaard, som står bakom Verdane, Martin Hegelund från Ageras och Nicolaj Højer.

Billy menar att solskyddsbranschen är redo för en förändring. De pekar på att processen för att köpa måttbeställda markiser idag ofta kräver hembesök för att få ett prisförslag, och att kundundersökningar visar att så många som 70 procent avstår från köp på grund av för höga priser efter sådana besök.

AI kommer att omdefiniera hur solskydd säljs – och vi är först i Europa med att ta den positionen, avslutar Sørseth.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se