Plattformen, som beskrivs som en sökmotor för second hand, använder AI för att identifiera och klassificera produkter som ofta saknar unika artikelnummer. Detta möjliggör sök- och jämförbarhet över ett annars spritt och ostrukturerat utbud.
Många vill handla begagnat idag, men fastnar i att evighetsscrolla - och ger upp. Den stora massan har inte tiden som krävs för att leta och hålla koll idag. Vi bygger lösningen för att göra det enkelt, säger Anna Dagälv, medgrundare och kommersiellt ansvarig på Relovie.
Sedan lanseringen i Sverige under 2024 har plattformen samlat över en halv miljon annonser. Fokus har initialt legat på elektronik, möbler och heminredning. Bland de första partners som anslutit sig finns aktörer som Tradera, Refurbed och Elgiganten.
Affärsmodellen bygger på provision på genererad försäljning eller en kostnad per klick för anslutna partners. Företaget planerar även att erbjuda datadrivna insikter som en tjänst för att utveckla branschen.
Den linjära handeln är byggd kring artikelnummer – men de flesta begagnade produkter saknar det. Vi har utvecklat en unik teknisk lösning som känner igen och sorterar produkter utan att behöva ett artikelnummer. Det revolutionerar hela spelplanen, säger Jonatan Jall Jahja, tekniskt ansvarig och medgrundare.
Bakom Relovie står ett team med erfarenhet från e-handel och tech. Anna Dagälv har tidigare grundat Smakbox, och Jonatan Jall Jahja grundade techbyrån Addcode. I ägarlistan finns även Joel Falck, grundare av KitchenTime.
Företaget har redan inlett en internationell expansion. Närmast på tur står lanseringar inom elektroniksegmentet i Tyskland, Storbritannien, USA och Frankrike, parallellt med att fler produktkategorier och partnerskap ska utvecklas i Sverige.