ANNONS

Google AI Mode lanserat i Sverige, vad innebär det för Google Ads?

ANNONS

Den 8:e oktober lanserade Google den nya funktionen AI Mode(AI-läge) på svenska i Sverige. 

Funktionen är en full lansering, inte enbart ett test och den sker parallellt i stora delar av Europa som våra närliggande länder Norge, Danmark och Finland.

Det är spännande på många sätt men i den här texten kommer jag fokusera på vad det innebär för Google Ads. 

 

Inga Google Ads-annonser omedelbart i AI Mode, men kommer snart? 

Google Ads-annonser kommer i första steg inte vara aktivt i Sverige utan testas först i USA. Men det känns sannolikt att det kommer att rullas ut under Q4, för inte kommer Google låta den delen vara gratistrafik under peak?  

 

Det här vet vi om Googles planer för annonser i AI Mode 

  • Annonser kommer att riktas inte bara utifrån en användares sökfråga, utan även utifrån hela kontexten av AI-konversationen. 
  • Annonsformaten i AI Mode kommer fortsatt vara text- och produktbaserade, liknande vanliga Sök- och Shopping-annonser.
  • Annonsörer som använder Performance Max eller AI Max kommer att se sina annonser i AI Mode.
  • Det kommer inte gå att välja bort att synas med annonser i AI Mode. Det kommer inte finnas en opt-in eller opt-out. 
  • Det kommer inte finnas någon separat rapportering om hur annonseringen presterar specifikt i AI Mode. 

 

Hur kan e-handlare förbereda sig för AI Mode ur ett annonsperspektiv? 

Feedhygien är kritisk.

  • Matchning mellan feeden och strukturerade datan på webbplatsen, samma pris i feeden som på webbplatsen.
  •  Fyll på med så mycket relevant information som möjligt i feeden. Populera med alla relevanta attribut som finns.
  • Feedoptimering av titlar, description i form av förklarande titlar, rätt produkttyper.

Annonser behöver anpassas för AI Mode. 

  • Se över och justera annonstexter så de bidrar till konversationen på ett naturligt sätt. 
  • Förmedla så det känns som en hjälpande rekommendation, inte en säljtext. 
  • Lyft fram funktionella fördelar, socialt bevis, använd guidande språk. 
  • Skriv för olika faser av köpresan. Utbildande, jämförande, vägledande. Och konverterande. 

 

Slutsats

Jag tycker det är högintressant att se hur annonser kommer se ut i Sverige för AI Mode. Min tes är att det kommer vara en mycket attraktiv annonsplats att synas på så länge man lyckas smälta in på ett bra sätt. Och samtidigt lyckas med att tydligt förmedla värde. 

ANNONS
Bild av Karl Lindberg
Karl Lindberg
VD på AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" och varit multipel finalist i European Search Awards. AdRelevance är helt fokuserade på digital marknadsföring för e-handel och har flera egenutvecklade verktyg specifikt utvecklade för att ge e-handelskunder en konkurrensfördel.