Hjärtat i Zalandos nordiska verksamhet ligger i Brunna. Det är en 50 000 kvadratmeter stor anläggning som årligen skickar ut 6,5 miljoner kundordrar till Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Men nu har alltså Zalando lämnat över driften av hela anläggningen till Postnord TPL, som sedan tidigare sköter e-handlarens returflöden. Övertagandet, som inleddes den 1 oktober 2025, påverkar över 450 fastanställda och uppemot 1 000 medarbetare under högsäsong.
För Postnord TPL handlar uppdraget om att befästa sin position på marknaden.
Det här uppdraget är en viktig milstolpe för PostNord TPL som bekräftar vår ledande ställning i Norden. Att ta över en verksamhet av den här storleken visar vår förmåga att hantera komplexa och tidskritiska logistikuppdrag. Med vår kapacitet, lokala expertis och nära partnerskap med Zalando är vi redo att växa tillsammans och forma framtidens e-handelslogistik, säger Andrew Kristensen, vd för Postnord TPL.
Från Zalandos sida betonas fördelarna för slutkunden. Genom att låta en lokal logistikpartner med ett heltäckande distributionsnät ta över driften, ser man möjligheter att effektivisera leveranskedjan.
Brunna är en hörnsten i Zalandos logistiknätverk i Norden. Genom att stärka vårt samarbete med Postnord TPL tar vi tillvara på deras lokala expertis och kapacitet. Det gör att vi kan leverera snabbare, mer tillförlitligt och med ännu bättre service till våra kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland, säger Neil Bennett, VP Logistics Operations, Zalando SE.
I praktiken innebär det nya upplägget att Zalandos orderhantering kopplas direkt till Postnords eget distributionsnätverk. Målet är att skapa en obruten kedja från det att en vara plockas på lagret tills den når kundens dörr eller utlämningsställe.