ANNONS

AI växer snabbt – men "mänsklig bekräftelse" slår algoritmer

Karl Händel, vd
"Känslor, erfarenheter och tillit".

En ny rapport, som bygger på svar från över 4 800 nordiska konsumenter, visar att AI börjar få en roll i köpbeslut, men att förtroendet för mänskliga rekommendationer består. Samtidigt ökar konsumenternas benägenhet att läsa recensioner för köp på lägre belopp.

ANNONS

Rapporten vid namn Smartson Consumer Report 2025, där 74 procent av de svarande bor i Sverige, mäter för första gången konsumenters användning av AI-verktyg för att exempelvis jämföra produkter eller sammanfatta recensioner.

AI väcker nyfikenhet men låg tillit

Resultaten visar på en blandad användning av AI i köpresan:

  • 43% uppger att de föredrar recensioner från riktiga människor och för närvarande inte använder AI-verktyg.
  • 33% har ännu inte använt AI men är öppna för att prova.
  • 22% använder redan AI-verktyg (16% ibland, 6% ofta).

När det gäller förtroendet för AI-genererade produktrekommendationer är konsumenterna tveksamma. Endast 16 procent (12% "ganska mycket", 4% "mycket") uppger att de har högt förtroende för informationen. 43 procent (23% "inte alls", 20% "ganska lite") rapporterar låg tillit, medan 28 procent är neutrala.

Recensioner granskas vid lägre prisnivåer

Konsumenters inställning till att göra research före ett köp är fortsatt positiv (93%). Rapporten visar att konsumenter börjar läsa recensioner vid allt lägre prisnivåer. 92 procent uppger att de söker recensioner för produkter som kostar under 1 000 kronor. Detta är en ökning från 81 procent 2023.

De vanligaste prisnivåerna som utlöser en recensionssökning är 500 kronor (24% av de svarande) och 300 kronor (22%). Endast 3 procent uppger att de aldrig läser recensioner.

Vänner och höga betyg väger tyngst

Förtroendet är fortsatt högst för det personliga nätverket. 92 procent litar på vänner och 86 procent på familj när det gäller produktrekommendationer.

Det här är året då AI på allvar börjar påverka hur vi fattar beslut som konsumenter. Men samtidigt visar vår data att människor fortfarande söker mänsklig bekräftelse innan de köper något nytt. Det handlar om känslor, erfarenheter och tillit – inte bara algoritmer, säger Karl Händel, vd på Smartson.

För att en produkt ska uppfattas som "bra" krävs en hög rekommendationsgrad. Flest konsumenter (22%) anser att rekommendationsgraden bör ligga på 80 procent. En majoritet förväntar sig en nivå på mellan 75 och 85 procent.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se