ANNONS
Ella Stemme, vd för SmartaSaker

Hundratals spontanköp – direkt efter dörröppning: "Låg inte i planen"

Imorgon, fredag, slår SmartaSaker officiellt upp portarna på Stockholms Centralstation som beskrivs som ett stort kliv för e-handlaren. Men satsningen har redan tjuvstartat, och det med framgång. "Bara genom att öppna dörrarna har vi på några dagar haft hundratals köp av kunder som gör ett spontanköp", berättar vd:n Ella Stemme i en intervju med Ehandel.se.

ANNONS

E-handelsaktören, som grundades 2006 och senast omsatte 63 miljoner kronor, tar därmed ett steg som kan verka motsägelsefullt för en digital handlare.

Företaget har redan en butik, men att öppna i ett av Sveriges mest trafikerade flöden är en ny nivå. I ett pressmeddelande beskrivs etableringen som ett sätt att "stärka varumärket", men Ella Stemme utvecklar de djupare strategiska skälen.

Vi möter en ny publik och vi exponeras där på ett nytt sätt, säger hon.

Och den nya exponeringen är inte bara en teori, den har redan gett mätbara resultat. Trots att den officiella invigningen sker först imorgon har SmartaSaker redan hunnit känna på det nya flödet, med ett resultat som verkar ha överträffat förväntningarna.

Vi smygöppnade butiken i förra veckan för att testa flödet lite och kan snabbt konstatera att även utan någon marknadsföring, bara genom att öppna dörrarna har vi på några dagar haft hundratals köp av kunder som gör ett spontanköp, säger Ella Stemme.

En oplanerad flaggskeppsbutik

För en e-handlare är frågan om samverkan mellan kanalerna central. Den nya butiken på Centralstationen väcker frågor om logistik, returhantering och omnikanal. Ella Stemme är öppen med att allt inte är löst från start.

På frågan om kunder kommer att kunna beställa online och hämta i den nya butiken, är svaret försiktigt.

Vi ska arbeta fram ett bra flöde här, säger hon.

För att kunna lägga order som hämtas i butiken på Centralen så krävs förstås snabb logistik och leverans, och jag tror att vi kommer ha svårt att möta det.

Att hantera returer ses dock som en mer direkt möjlighet.

Att ta emot returer är en enklare sak och förstås en viktig service mot kunden, säger hon.

Placeringen på Centralstationen innebär höga kundflöden, men sannolikt också en hög hyra. Detta leder till frågan om butiken är en ren försäljningskanal eller om den också fungerar som en fysisk annonsplats för att driva trafik till e-handeln.

Ja, svarar jag på båda, säger Ella Stemme och ler.

Hon menar att läget är en "jätteintressant ny försäljningskanal" och att butiken "helt måste stå på egna ben ekonomiskt". Samtidigt är exponeringen mot den breda mängden resenärer en uppenbar fördel.

Självklart är just den här platsen också jätteintressant med tanke på bredden och mängden av resenärer som passerar här årligen. Här kommer vi möta såväl affärsresenärer som familjer som är på resande fot, säger hon.

Men att öppna en andra fysisk butik var inte en uttalad del av den närmaste planen.

Egentligen låg det inte i planen just nu att öppna fler butiker. Men när Jernhusen hörde av sig till oss om den här lokalen blev vi både smickrade och riktigt nyfikna på att ha ytterligare en flaggskeppsbutik, förklarar Ella Stemme.

Hon ser det dock som ett strategiskt vägval för att säkra tillväxt i alla delar av affären.

Strategiskt tror jag att vi måste synas i fler kanaler för att kunna växa vår affär så väl online som i den fysiska butiken.

Ska bygga förtroende för e-handeln

Den kanske mest intressanta aspekten för andra e-handlare är dock en annan. I en tid där konsumenter blir alltmer medvetna om varifrån varor skickas och vem som faktiskt står bakom en webbplats, ser SmartaSaker den fysiska närvaron som ett verktyg för att bygga förtroende och trygghet.

Ytterligare ett skäl för oss att finnas tillgängliga för våra kunder i den fysiska handeln är just för att öka trovärdigheten för vår e-handel, säger Ella Stemme.

Hon pekar på svårigheten för kunder att navigera i det digitala landskapet.

I takt med att kunder har svårt att avgöra om en handlare verkligen säljer från en svensk sida och varifrån produkterna skickas tror vi att vår fysiska närvaro ger mer trovärdighet till vår onlineaffär.

Det handlar inte bara om en logotyp eller en byggnad, utan om att visa att det finns verkliga människor bakom den digitala fasaden.

För oss är det också superviktigt att vi i vår digitala värld är ett mänskligt företag, där kunden kan få hög service av oss så väl i butik som när de har kontakt med oss på chatt, mejl eller telefon.

Den nya butiken, som alltså invigs officiellt den 31 oktober, kommer att ha ett kurerat sortiment fokuserat på resor, presenter och svenska innovationer.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se