ANNONS
Sanna Güvenal och Molly Holmgren (Foto: Nimesofficial.com)

PR-duon blir e-handlare: "Kunde inte önskat en bättre start"

Efter att ha tillbringat år med att bygga andras varumärken tar Sanna Güvenal och Molly Holmgren steget till att starta eget. De har precis lanserat e-handelsföretaget Nîmes AB, med en produkt de menar utmanar hur vi ser på klädvård. Vi har pratat med medgrundaren Molly Holmgren om den explosiva starten, strategin framåt och visionen som driver dem. Båda grundarna har en bakgrund inom PR och marknadsföring, bland annat från byrån Spalt.

ANNONS

Grundarna såg ett återkommande problem i glappet mellan skönhet, stil och verklig hållbarhet. De insåg att en stor del av problemet låg i hur vi sköter om det vi redan äger.

Vi startade Nîmes eftersom vi alltid har älskat mode, men vi kunde inte ignorera det faktum att sättet vi tar hand om våra kläder på har en stor påverkan på hur länge de håller - och på planeten, skriver duon på företagets sajt.

Lösningen de presenterar är deras första produkt, "The Clean One". Det är en skyddsspray som inte beskrivs som ett traditionellt fläckskydd, utan som en "osynlig" spray som skapar en mikrobarriär på plagget. Tanken är att barriären ska hindra vardagligt slitage från smink, kroppsoljor och föroreningar från att fästa och absorberas av tyget. Målet är att minska behovet av tvätt och därmed förlänga plaggens livslängd.

Efter en period av produktutveckling, som grundarna på sociala medier beskrivit som "en resa med många prover, tester och lärdomar", lanserades e-handeln för lite mer än en vecka sedan. Och responsen lät inte vänta på sig.

Responsen, entusiasmen och stödet från alla har verkligen överväldigat oss, skrev Molly Holmgren kort efter lansering.

När vi pratar med Molly, medgrundare av Nîmes AB (registrerat i november 2024), bekräftar hon att starten krossade alla prognoser:

Försäljningen har gått över förväntan, med ordrar från hela Sverige redan under den första lanseringshelgen. Vårt 3PL-lager, som arbetar med några av de största aktörerna i branschen, vittnade om ett tryck de aldrig tidigare upplevt vid en lansering – vilket tydligt visar vilket gensvar produkten fick och den efterfrågan som finns på marknaden, säger hon och tillägger:

Vi beslutade oss tidigt att göra så mycket som möjligt själva och satsa helt organiskt, vilket har bidragit till en genuin och trovärdig bild av vårt varumärke.

Men en succé handlar sällan om tur. Enligt duon var timingen och strategin avgörande för framgången.

Vi lanserade den 24 oktober, vilket sammanföll perfekt med både höstshoppingen och löningshelgen. Vår lansering bestod nästan enbart av material på sociala medier – främst Instagram och LinkedIn – och tack vare ett hårt arbete med att dela vår idé i tidigt skede till bekanta i branschen, synas på rätt platser vid rätt tillfälle och organiska pushar från kreatörer fick vi en mycket stark start som fortfarande håller i sig.

Långsiktig strategi och expansion

Strategin framåt bygger vidare på samma princip: organisk tillväxt och autenticitet.

Med er erfarenhet från PR-branschen är vi nyfikna på er marknadsföringsplan. Hur har ni tänkt satsa för att nå ut?

Vi tänker långsiktigt och vill bygga ett lönsamt, strategiskt och hållbart bolag där dessa värden utgör kärnan i allt vi gör. Som startup kommer vi fortsätta fokusera på det organiska arbetet och använda de branschkontakter vi redan har för att växa på ett autentiskt sätt, säger Molly.

Och Nîmes växer snabbt. Redan innan den svenska lanseringen fick produkten internationell uppmärksamhet. Sanna Güvenal nämner i ett inlägg att produkten uppmärksammats i magasinet Eurowoman "innan lanseringen på den danska marknaden", och tillägger:

Vi är mer taggade än någonsin över att ta vår lansering till Danmark väldigt snart!

Siktar ni bara på Danmark initialt, eller blir det en bredare utrullning?

Som du säger ligger Danmark nära i tiden. Vi har redan en första återförsäljare där som kommer sälja våra produkter via sin webbshop, och vi öppnar även upp för försäljning till Danmark via vår egen sajt.

Nästa steg blir en successiv expansion i övriga Europa inklusive Norge och UK, följt av Australien, där vi redan fått in flera förfrågningar. Först ligger dock fokus på Europa, dels på grund av logistiken men också för att bygga en stabil grund nära vår hemmamarknad och produktion.

För att bygga långsiktiga kundrelationer och göra klädvård till en vana planeras även en ny funktion för e-handeln.

Vi planerar även att lansera en prenumerationstjänst kopplad till vår e-handel. Efter flera testperioder med externa testpersoner har vi kommit fram till att produkten är något som konsumenter sannolikt vill köpa på månadsbasis.

Visionen: Att förändra ett beteende

För grundarna handlar Nîmes om något större än en framgångsrik produkt. Det handlar om att modernisera en bortglömd kategori och skapa en varaktig beteendeförändring.

Vår vision är att förenkla och förfina sättet vi tar hand om våra plagg och att skapa en självklarhet i att vara en del av ett community, även inom ett segment som klädvård, som länge känts omodernt och tråkigt. Därmed har vi tagit fram en innovation som inte finns på marknaden idag.

Vår version av klädvård handlar om att undvika onödig övertvätt, bevara plaggens kvalitet längre och ge dem ett längre liv så att de kan säljas vidare, skänkas eller ärvas vidare i bästa möjliga skick. På så sätt bidrar vi inte bara till hållbar konsumtion, utan också till att varje plagg får fortsätta sin resa.

Molly Holmgren avslutar med:

Vi vill driva förändring i hur vi tar hand om våra plagg – och inspirera till ett nytt beteende där klädvård blir en självklar del av den dagliga rutinen.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se