ANNONS

Listan: E-handlarna som granskas efter nya lagen

Post- och telestyrelsen (PTS) har inlett sin första stora granskning av den svenska e-handeln. Flera av landets mest kända varumärken är nu under lupp, och Ehandel.se kan idag avslöja exakt vilka sju bolag som är först ut att synas.

LÄS ÄVEN: Skarp granskning av e-handlare startar: "Större aktörer först"

ANNONS

Vi har påbörjat tillsyn mot sju e-handelsaktörer, säger Emma Dundeberg, handläggare på enheten för tillgänglighetsregler på PTS, till Ehandel.se.

Och fler är redan planerade. Enligt Emma ska ska man inleda tillsyn över andra aktörer löpande.

Men aktörer vars e-handelstjänster nu granskas är:

  • Ellos AB (ellos.se)
  • Biltema Sverige AB (biltema.se)
  • Kappahl Sverige AB (kappahl.com)
  • Apotea Sverige AB (apotea.se)
  • Ã…hlens AB (ahlens.se)
  • MQ Marqet AB (mq.se)
  • Mathem i Sverige AB (mathem.se)

Urvalet bekräftar myndighetens tidigare besked om att fokus ligger på stora, etablerade företag. På frågan hur PTS definierar "större aktörer" svarar Emma Dundeberg:

Vi har gjort vårt urval av aktörer utifrån en helhetsbedömning där vi bland annat har tittat på aktörens omsättning och antal anställda.

Anledningen till tillsynen är den nya lagen om tillgänglighet som började gälla den 28 juni i år. Mer exakt bygger lagen på EU:s tillgänglighetsdirektiv, som ställer krav på att digitala tjänster ska vara uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta. Målet är att alla, oavsett funktionsförmåga, ska kunna använda dem.

Granskningen är i detta första skede specifikt inriktad på företagens e-handelssajter och inte deras appar. Fokus ligger på tre centrala delar av kundresan: startsidan, en slumpvis produktsida och sökfunktionen.

Från uppmaning till sanktionsavgift

En central fråga för branschen är vad som händer om en e-handlare inte uppfyller kraven. Processen sker i flera steg, där företagen först får en möjlighet att rätta till felen.

Om PTS finner att en tjänst inte uppfyller lagkraven så kommer vi uppmana tjänsteleverantören att åtgärda bristen inom en begränsad tid, säger Emma Dundeberg.

Om e-handlaren inte rättar till det som PTS påpekar, kan hårdare åtgärder bli aktuella.

Om bristerna inte justeras eller om de inte justeras på ett tillräckligt sätt kan vi vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa regelefterlevnad. Dessa åtgärder kan inkludera förelägganden med eller utan vite och beslut om sanktionsavgifter, fortsätter Emma Dundeberg.

Granskningen av e-handelssektorn kommer att fortsätta under en längre tid och ske stegvis. Fler företag kommer alltså att granskas framöver.

Tillsynerna av e-handlare kommer att startas stegvis under hösten och vintern. Det finns inga tidsangivelser för exakt när nästa grupp kommer att börja tillsynas.

Klagomål har kommit in

Många e-handlare driver även försäljning via appar, men de som väntar på besked om app-granskningar får vänta ett tag till.

Just nu har vi inte någon tidsplan för när granskning av appar kommer att påbörjas, säger Emma Dundeberg.

Eftersom granskningen av de sju utvalda aktörerna precis har inletts, kan myndigheten inte dra några generella slutsatser om hur branschen ligger till. Samtidigt bekräftar PTS att de redan har sett indikationer på problem.

Eftersom vi är mitt uppe i granskningsprocessen kan vi inte säga så mycket angående hur e-handlarna ligger till i förhållande till lagkraven, säger Emma Dundeberg men tillägger:

Vi har tagit emot ett antal klagomål från allmänheten och företagens egna bristrapporteringar som de är skyldiga att lämna in i enlighet med lagen. Rapporteringarna visar att det finns brister hos vissa aktörer men det går inte att dra några slutsatser om hur det ser ut generellt bland aktörer på marknaden.

Har PTS någon inledande tes eller förväntan på vad tillsynen kommer att utvisa?

Huruvida det finns många brister eller inte får visa sig vid granskningen. Lagen började gälla den 28 juni i år. Från och med det datumet skulle alltså alla tjänster som omfattas av lagen uppfylla kraven på tillgänglighet, svarar Emma Dundeberg kort.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se