De största Google-nyheterna som kom under oktober. Specifikt för e-handel.
Summerat high-level, riktat mot e-handelschef/VD-nivå för snabb överblick.
- Vad har hänt? Vad betyder det för mig? Vad skall jag göra?Â
- Har det hänt något affärskritiskt som behöver ageras på?
- Finns det spännande nyheter med early-adopter-fördelar att vara snabb på?
Affärskritiskt 1 Â
- Google AI-läge lanserades i Sverige den 8 oktober. Vi släppte ett specialavsnitt om det samma dag.Â
- Sverige fick dock en sämre version av AI-läge. Google Shopping Graph-integrationen saknas, alltsĂĄ länken mellan produktannonser, organiskt produktinnehĂĄll och ĂĄterförsäljarnas lager- och prisdata.Â
Vad innebär det för e-handlare?Â
Det innebär att värdet som skapas av AI-läge kommer att vara lägre än väntat initialt.Â
Behöver detta ageras pĂĄ?Â
Ja, feedhygien kommer att vara kritiskt. Läs gärna om hur vĂĄrt nya verktyg FeedRelevance kan hjälpa till med det. Det finns en tydlig early-adopter-fördel att ligga längst fram med detta.Â
Affärskritiskt 2Â
- Google gick ut med en stor varning om att antalet attacker att kapa Google Ads-konton ökat senaste tiden.Â
- Strategin är att ett konto kapas pĂĄ fredag kväll och trafiken styrs om till t.ex. annonsering för ett onlinecasino i Bahamas.Â
Vad innebär det för e-handlare?Â
Det är en stor risk och kan innebära att flera hundratusen kronor spenderas som är svĂĄra att fĂĄ tillbaka, speciellt om man inte följt alla proaktiva försiktighetsĂĄtgärder.Â
Behöver detta ageras pĂĄ?Â
Ja, Google säger att företag som blir kapade som inte följt försiktighetsåtgärder kommer ha mycket svårare att få pengarna tillbaka. Ta detta på absolut högsta allvar och gå igenom de här punkterna.
Ta tag i det här innan Black Week, att bli kapad strax innan eller under Black Week skulle kunna vara förödande.