ANNONS

Oktober i korthet: Affärskritiska Google-nyheter för VD/e-handelschefer

ANNONS

De största Google-nyheterna som kom under oktober. Specifikt för e-handel.

Summerat high-level, riktat mot e-handelschef/VD-nivå för snabb överblick.

  • Vad har hänt? Vad betyder det för mig?  Vad skall jag göra? 
  • Har det hänt nĂĄgot affärskritiskt som behöver ageras pĂĄ?
  • Finns det spännande nyheter med early-adopter-fördelar att vara snabb pĂĄ?

Affärskritiskt 1  

  • Google AI-läge lanserades i Sverige den 8 oktober. Vi släppte ett specialavsnitt om det samma dag. 
  • Sverige fick dock en sämre version av AI-läge. Google Shopping Graph-integrationen saknas, alltsĂĄ länken mellan produktannonser, organiskt produktinnehĂĄll och ĂĄterförsäljarnas lager- och prisdata. 

Vad innebär det för e-handlare? 

Det innebär att värdet som skapas av AI-läge kommer att vara lägre än väntat initialt. 

Behöver detta ageras på? 

Ja, feedhygien kommer att vara kritiskt. Läs gärna om hur vårt nya verktyg FeedRelevance kan hjälpa till med det. Det finns en tydlig early-adopter-fördel att ligga längst fram med detta. 

 

Affärskritiskt 2 

  • Google gick ut med en stor varning om att antalet attacker att kapa Google Ads-konton ökat senaste tiden. 
  • Strategin är att ett konto kapas pĂĄ fredag kväll och trafiken styrs om till t.ex. annonsering för ett onlinecasino i Bahamas. 

Vad innebär det för e-handlare? 

Det är en stor risk och kan innebära att flera hundratusen kronor spenderas som är svåra att få tillbaka, speciellt om man inte följt alla proaktiva försiktighetsåtgärder. 

Behöver detta ageras på? 

Ja, Google säger att företag som blir kapade som inte följt försiktighetsåtgärder kommer ha mycket svårare att få pengarna tillbaka. Ta detta på absolut högsta allvar och gå igenom de här punkterna.

Ta tag i det  här innan Black Week, att bli kapad strax innan eller under Black Week skulle kunna vara förödande.

ANNONS
Bild av Karl Lindberg
Karl Lindberg
VD pĂĄ AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" och varit multipel finalist i European Search Awards. AdRelevance är helt fokuserade på digital marknadsföring för e-handel och har flera egenutvecklade verktyg specifikt utvecklade för att ge e-handelskunder en konkurrensfördel.