ANNONS
Jan Christian Thommesen (Foto: XXL/Bård Gudim)

Nya XXL-ägaren om e-handeln: "Ett spännande steg framåt"

Igår rapporterade Ehandel.se om den omformning som sker i XXL:s fysiska butiksnätverk. Med de nya ägarna Frasers Group i ryggen genomför sportkedjan en optimering av sina varuhus, med uppgraderingar och nya flaggskeppsbutiker, för att "återta en ledande position".

Den nyheten fokuserade på de fysiska enheterna. Det lämnade en central fråga öppen: Vad händer med den andra halvan av affären, e-handeln? Ehandel.se ställde därför frågan till XXL:s kommunikationsdirektör, Jan Christian Thommesen, för att få klarhet i hur planen för deras digitala närvaro ser ut.

ANNONS

En central fundering var om strategin nu är att e-handeln ska förbli som den är, medan fokus läggs på de fysiska enheterna. Jan Christian Thommesen menar att så inte är fallet, utan att de ser de två kanalerna som beroende av varandra.

Vi ser inte digitalt och fysiskt som separata delar, utan som komplement som stärker varandra, svarar Jan Christian Thommesen.

Han förtydligar att den fysiska satsningen inte innebär att den digitala utvecklingen pausas.

Just nu investerar vi extra mycket i våra butiker för att skapa moderna, inspirerande miljöer men e-handeln fortsätter utvecklas i samma takt, med bredare sortiment och förbättrad kundupplevelse. Det är kombinationen av båda som gör XXL starkare.

"Arbetar aktivt med AI"

På frågan om vilka konkreta förändringar som planeras för e-handeln, pekar Jan Christian Thommesen ut en tydlig riktning.

Vi fortsätter investera i vår e-handel med fokus på snabbare, smidigare och mer personliga upplevelser, säger han, och tillägger:

Samtidigt breddar vi sortimentet online med fler produkter och nya varumärken till riktigt bra priser.

En specifik utmaning som XXL arbetar med är att översätta den expertis som finns i de fysiska varuhusen till den digitala kanalen.

Vi ser att e-handeln i stort fortfarande har mycket att lära av kundmötet i butik, där kunniga säljare guidar kunderna till rätt produkter, förklarar Jan Christian Thommesen.

För att överbrygga detta gap vänder sig kedjan nu till ny teknik.

Därför arbetar vi aktivt med hur AI kan bidra till en liknande upplevelse online, till exempel genom vår experimentella digitala AI-bot som hjälper kunder att välja rätt löparskor.

Utöver den AI-drivna rådgivningen nämner han även ett annat verktyg som ska förbättra kundupplevelsen och samtidigt adressera en vanlig utmaning inom e-handeln.

Vi har infört digital fotscanning för att underlätta valet av rätt storlek vid köp vilket skapar trygghet och minskar behovet att returnera produkter i samma utsträckning.

Plattformen är redan byggd

Med en ny strategi för flaggskeppsbutiker uppstod också frågan om e-handelsplattformen behöver uppgraderas för att integreras djupare med de nya fysiska miljöerna. Enligt Jan Christian Thommesen är det arbetet redan gjort.

Vi har redan gjort stora investeringar för att bygga en modern e-handelsplattform, och fokus nu ligger på att vidareutveckla det vi byggt, säger han.

Han lyfter fram den befintliga plattformens roll i att koppla samman de olika delarna av verksamheten.

Plattformen är grunden för hur vi skapar en sömlös kundupplevelse mellan våra digitala och fysiska kanaler. Vi fortsätter att förfina helheten, från hur kunder inspireras och handlar online till hur de möter vårt sortiment och våra varumärken i butik.

De uppgraderade butikerna, som nämndes i gårdagens rapportering, ses som en del av denna helhet.

De nya flaggskepsbutikerna blir ett spännande steg framåt där vi kommer kunna ta den helhetsupplevelsen till nästa nivå, säger Thommesen, och avslutar med:

Den digitala utvecklingen är fortsatt en viktig del av vår strategi framåt.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se