Techprofilen och retailspecialisten Jacob Loven gästar Detaljhandelspodden och reder ut begreppet Retail Media för Nic och Jonas. Hur kan du som handlare sälja en del av din yta till leverantörer, skapa nya intäkter med hög marginal och få ut mer av den trafik du redan har?
Innehåll:
01:00 Fån Digitala Draken till techrådgivare
04:00 Med retail media har handlare möjlighet att skapa en intäkt på sin trafik
07:00 Samarbetet mellan retail och leverantör har alltid funnits men med ett digitalt perspektiv, data och möjligheten till uppföljning föds retail media
10:00 Dags för retail att börja sälja media – och låta leverantörerna konkurrera om ytan 13:00 Förstå medielandskapet – ta hjälp av din byrå
16:00 1-4 procent av dina totala intäkter bör komma från retail media, med 50-80 procent marginal
19:00 Trafiken avgör potentialen
22:00 Stor potential i samarbeten mellan flera olika aktörer som tillsammans skapar ett retail media-nätverk
24:30 Amazon kommer alltid vara störst med högst frekvens och konvertering. Fråga dig om din retail media-strategi ska bygga varumärke, snarare än konvertering?
29:00 Så börjar du din Retail Media-resa
32:00 Våga testa!
Om Retail 26
I den nya säsongen av Detaljhandelspodden ställer Jonas, Magnus och Nic frågan: Vad krävs för att vinna 2026?
Tillsammans med några av handelns tyngsta beslutsfattare och skarpaste experter tecknar de bilden av nästa års detaljhandelslandskap.
Från geopolitik och inflation till AI, retail media och internationell expansion – här får du analyserna som hjälper dig att navigera rätt. Lyssna på experterna som guidar dig genom nya möjligheter, tillväxtområden och de lagar och regler du behöver ha koll på.
Välkommen till Retail 26 – handeln i en ny verklighet!
Om Detaljhandelspodden:
Detaljhandelspodden drivs av retailprofilerna Jonas Arnberg, Magnus Ohlsson och Nic Staeger
Kontakta oss gärna: jonas@detaljhandelspodden.se