ANNONS

Doros nya vapen kan ge hundratals miljoner i vinst

Kjetil Fennefoss, vd
"Istället för chatbottar".

Doro, som i fem decennier varit synonymt med senioranpassade mobiltelefoner, ställer om sitt fokus. Bolaget, som sedan början av 2025 ägs av Xplora Technologies, tar steget från att vara en renodlad hårdvaruleverantör till att addera tjänster med återkommande intäkter.

ANNONS

Bakgrunden är att Doro märkt ett behov av att sänka trösklarna för seniorer, i ett alltmer digitaliserat samhälle där till exempel krav på BankID, parkerings- och reseappar ökar.

För att möta detta behov börjar Doro nu paketera sina telefoner tillsammans med mobilabonnemang och personlig support, under namnet Doro Connect.

Detta ses som en strategisk förflyttning mot en modell med återkommande intäkter, vilket är i linje med den affärsmodell som ägaren Xplora använder.

Lovande smyglansering

Den nya strategin implementeras nu ett år efter att Doro visat förbättrad lönsamhet, trots att den totala försäljningen minskade.

Enligt bolagets årsredovisning för 2024 sjönk omsättningen med 9 procent till 882,3 miljoner kronor, jämfört med 973,6 miljoner kronor året innan. Samtidigt ökade dock årets resultat till 86,1 miljoner kronor, från 32,4 miljoner kronor 2023.

Enligt rapporten berodde detta på ett aktivt beslut att fasa ut produkter med lägre marginal och ett starkare fokus på premiumprodukter.

Bolagets egen e-handel är en viktig del av denna omställning. I årsredovisningen för 2024 lyfts D2C-verksamheten fram som ett område som vuxit stadigt. Rapporten anger att planen är att "stärka kapaciteten för att strategiskt öka direktförsäljningen".

Enligt sajten Redeye, som bevakar Doros ägare Xplora, har Doro Connect fått en lovande start. Under en smyglansering av den nya tjänsten som inleddes i juni i den svenska webbutiken, som beskrivs som bolagets minsta säljkanal, uppnådde tjänsten en konverteringsgrad på över 13 procent.

"Visar vad vi kan åstadkomma"

Strategins framgång uppges nu hänga på om Doro lyckas behålla konverteringsgraden när tjänsten även lanseras i vanliga butiker. Xploras ledning har tidigare indikerat att 10 procents konvertering kan ge 400–500 miljoner norska kronor i EBITDA från det tredje året.

Kunder uppskattar att ha en och samma leverantör för både hårdvara och uppkoppling. Med Doro Connect och våra telefoner får seniorer ett paket med telefon, uppkoppling och personlig kundservice istället för chatbottar. Detta tillvägagångssätt syftar till att sänka trösklarna och motverka digitalt utanförskap, säger Kjetil Fennefoss, vd för Doro.

Sten Kirkbak, vd för Xplora Technologies, ser satsningen som ett sätt att realisera synergier mellan de två bolagen.

Doro Connect är ett viktigt strategiskt steg som visar vad vi kan åstadkomma tillsammans. Vi delar målet att skapa meningsfull teknik som gör vardagen tryggare för användarna - och det stärker vår satsning på tjänster med återkommande intäkter och långsiktigt värde, säger han.

Efter lanseringen i Sverige, Finland och Norge planerar Doro att introducera den nya tjänstepaketeringen på fler marknader, däribland Frankrike, Storbritannien, Danmark och Tyskland.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se