ANNONS
Charlotta Dahlqvist, vd

Så slutade de överproducera - "säljer 99 procent av allt vi har"

I en tid då e-handeln brottas med utmaningar kopplade till överproduktion och svinn, sticker hemtextilföretaget Linum ut med en strategi som står i kontrast till normen. Företagets vd, Charlotta Dahlqvist, berättar för Ehandel.se om insikterna bakom företagets höga försäljningsgrad och strikta syn på produktion.

ANNONS

I en kommentar på Linkedin uppmärksammade Charlotta Dahlqvist vikten av att stoppa överproduktion, något mode- och textilbranschen ofta kritiseras för. Även om detta är en utmaning som branschen har brottats med under lång tid, beskriver hon sin syn på ämnet på ett sätt som känns oväntat okomplicerat och lätt att omsätta i praktiken.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, sluta överproducera. Reducera produktionen och sätt högre interna mål för hur mycket som slutligen får destrueras, skriver hon.

Hon fortsätter med att lyfta fram företagets egna resultat:

På Linum säljer vi 99 procent av allt vi producerar och det enda som slängs är sådant som kan betraktas som helt förstört.

Denna siffra – en försäljningsgrad på 99 procent – är anmärkningsvärd i detaljhandeln och väcker frågan om hur Linum rent praktiskt har lyckats uppnå detta, och det är precis vad vi har pratat med Charlotta Dahlqvist om.

Från gigant till specialist

Hon berättar att vägen till den låga svinnsiffran började i starten av 2020, med en stor omläggning av sortimentet. Linum, som tidigare hade ett erbjudande långt utanför sin kärnverksamhet, beslutade sig för att fokusera helhjärtat på textil.

Innan omläggningen designade och tillverkade företaget inte bara textilier, utan också produkter i exempelvis mässing, sten och trä. Sortimentet var gigantiskt och bestod av över 5 000 artiklar.

Att driva ett så brett sortiment är svårt och kostsamt utifrån flera perspektiv, förklarar Charlotta.

Hon menar att den som är bred sällan blir riktigt bra på något. För Linum, som såg sig själva som specialister, var valet enkelt. De behövde återgå till kärnan i sitt erbjudande: det textila.

Därefter följde en lång period av dataanalys, lagersanering och utförsäljning i samtliga försäljningskanaler. Slutresultatet, runt 2024, var ett kraftigt reducerat sortiment.

Till slut hade vi ett sortiment bestående av cirka 500 artiklar. De artiklar vi valde att behålla är Linums signaturprodukter, berättar hon.

Dessa signaturprodukter är de som har varit efterfrågade och använts genom generationer på företagets prioriterade marknader.

Låg risk för osålda varor

En viktig del i strategin var att ta bort kostsamma säsongskollektioner som ofta bidrog till överlager. Istället sjösatte Linum ett "all year around"-sortiment. Detta innebar att färgspelet på storsäljarna breddades, och antalet årliga nyheter minskades till ett absolut minimum.

De få nyheter vi idag väljer att ta fram, bygger dessutom vidare på en tidigare design och vi vet därav redan innan lansering att kunderna förmodligen kommer att gilla det och se till så att varorna kommer i omlopp, säger Charlotta.

Resultatet är en låg risk för osålda varor. Idag utgör så kallade NOOS-produkter (Never Out of Stock) mellan 80 procent och 90 procent av sortimentet. Om det ändå uppstår överlager eller varor som utgår, säljs de via företagets egen outlet eller utvalda återförsäljare, som till exempel Åhléns Outlet.

Det som slutligen destrueras är enstaka kundreklamationer.

Charlotta menar att nyheter i handeln ofta har setts som ett sätt att vara relevant, vilket har fått många aktörer att "spela högt och ta risker." Idag finns det dock andra sätt att väcka kundens intresse, till exempel genom sortimentstolkningar. En annan grej hon pekar på är att 100 procent av Linums kunder handlar online, där "träffsäkerhet i söket ofta är viktigare än nyhetsvärde".

Strategin har fått positiv respons från återförsäljare online, som nu föredrar att lägga mindre men tätare orders.

Hos dem fungerar vårt "all year around"-sortiment då de precis som vi, kan anpassa färgspelet efter årstiden. Det ger en viss flexibilitet.

Hon lyfter hur skickliga inköpare snabbt agerar baserat på försäljningsdata. Som ett aktuellt exempel nämner hon att försäljningen av färgen röd just nu ökar med 300 procent jämfört med det tredje kvartalet.

En självklarhet, inte en prioritering

För Charlotta Dahlqvist handlar företagets inställning till produktion inte om att sätta upp nya mål, utan om att följa en grundläggande affärsprincip.

Det är egentligen inte en prioritering, det är en självklarhet. Vi ska inte tillverka sådant vi inte kan sälja, säger hon.

Som ett mindre varumärke medger hon att företaget inte kan ta lika stora kliv inom hållbarhet som en större aktör, då hållbarhet även är en resursfråga. Men det företaget kan ta ansvar för är mängden som produceras.

Vi kan ta ansvar för mängden vi väljer att producera och se till så att alla våra produkter hamnar i hem där de sedan används och älskas, avslutar Charlotta Dahlqvist.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se