ANNONS

Frustrerande: Google lanserar vassa AI-drivna shoppingfunktioner inför julhandeln, men inte i Sverige

ANNONS

Precis när julhandeln närmar sig uppgraderar Google avancerade AI-drivna shoppingfunktioner i Sök och Gemini. Men endast i USA.

 Funktionerna låter användare:

  • Beskriva produkter med naturligt sprĂĄk och fĂĄ relevanta rekommendationer

  • Jämföra priser och produkter automatiskt

  • Konversationsbaserad shopping, där AI guidar och svarar pĂĄ frĂĄgor under köpprocessen

  • Agentiska köp baserat pĂĄ prisnivĂĄer via Googles prisövervakningsverktyg: användare kan ställa in detaljerade regler för en produkt, fĂĄ en varning när priset sjunker inom budgeten, och ge Google tillĂĄtelse att slutföra köpet via Google Pay pĂĄ ĂĄterförsäljarens sida efter bekräftade köp- och leveransdetaljer.

Inspirerande och frustrerande

Det är både inspirerande och frustrerande att se dessa funktioner. Jag tycker det är synd att de inte släpps i Sverige inför julhandeln, eftersom jag tror att de verkligen kan förenkla köpprocessen, höja användarupplevelsen och ge en försäljningsboost för e-handlare. Vi i EU får inte testa dem ännu, troligen på grund av legala och regulatoriska skäl.

Det blir intressant att se hur dessa funktioner skapar ett nytt användarbeteende. Konsumenter kommer vänja sig vid att AI inte bara hjälper till att hitta och jämföra produkter, utan även kan följa prisutvecklingen och slutföra köpet åt dem. Det blir spännande att se hur mycket konsumenter faktiskt kommer låta AI "bestämma" köpresan, och hur det påverkar e-handlares strategi.

Vad kan svenska e-handlare göra? 

Förhoppningsvis dröjer det inte alltför lång tid innan det här lanseras i Sverige. Under tiden kan man:

  1. Noggrant analysera hur det fungerar och presterar i verkligheten i USA.
  2. Fokusera på feedhygien. Det kan kännas som att vi övertjatar, men perfekt produktdata är affärskritiskt.
  3. Prisjämförelser kommer att bli ännu enklare, vilket gör det ännu viktigare att ha stenkoll på att man erbjuder konkurrenskraftiga priser.
  4. Bygg trust-signaler för Google Top Quality Store Badge*. Signalerar pålitlighet till både AI och kunder. Säkerställ korrekt pris och lager, tydliga returer och leveranser, samt aktiva kundomdömen.

 

*Top Quality Store Badge finns i USA men ännu inte i Sverige. Enligt Google kan märket ge upp till 8% högre försäljning inom 90 dagar.

ANNONS
Bild av Karl Lindberg
Karl Lindberg
VD pĂĄ AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" och varit multipel finalist i European Search Awards. AdRelevance är helt fokuserade på digital marknadsföring för e-handel och har flera egenutvecklade verktyg specifikt utvecklade för att ge e-handelskunder en konkurrensfördel.