Aktörerna är eniga om att det ekonomiska läget förändrat spelplanen. Konsumenternas medvetenhet gör årets readag viktigare än tidigare, och flera ser en ljusning i köpviljan.
Vi märker att kunderna är mer prismedvetna än tidigare, men det gör också att intresset för Black Week är större än någonsin, säger Magnus Kreuger, vd på Power Sverige. Han menar att kunderna kan förvänta sig prispunkter de inte sett tidigare.
Även Netonnet ser perioden som avgörande. Robert Kindstrand, CCO på Netonnet, beskriver klimatet som tufft och att konsumenten är "väldigt medveten i sina köp".
Vi tror att årets Black Week kommer vara oerhört viktig både för kunder och aktörer och en lossning i köpvilja. Tidigare år har en allt större del av julhandeln flyttats till Black Friday-handeln, något vi också förväntar oss sker i än större utsträckning även i år, säger Robert Kindstrand.
Elgiganten delar bilden av ett ökat behov, trots det tuffa läget.
Det har varit ett tufft ekonomiskt läge för många svenska hushåll, men under det här året har det ljusnat. Vi märker att kunderna har ett stort behov av att nu uppgradera hemmet med ny teknik, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing and E-commerce på Elgiganten.
Strategin bakom den utdragna rean
En tydlig trend är att rean inte längre är begränsad till en enskild dag eller vecka. Netonnet har valt att starta tidigt för att motverka en annars avvaktande marknad.
Vi har historiskt sett att veckorna som leder fram till Black Week-kampanjerna är en avvaktande period. För att stimulera marknaden har vi valt att inkludera dessa veckor taktiskt som en del i hela vårt kampanjförfarande under perioden, förklarar Robert Kindstrand.
Power väljer en annan strategi och undviker en hel "Black Month".
Vi kör inte kampanj under en hel månad, utan fokuserar på en intensiv kampanjperiod på två veckor. Genom att koncentrera kampanjen kan vi säkerställa att tillgången är mycket god, och att vi kan pressa priserna till nivåer som verkligen sticker ut, säger Magnus Kreuger.
Elgiganten motiverar sin tidigare start med att vilja minska stressen för kunderna.
Vi följer noga kundernas intresse för Black Friday och ser till att fånga in det i vår planering. En stor anledning till den längre perioden är att ge kunderna mindre stress och bättre planering, säger Karolina Åhs Karlsson.
Konsten att skapa köpbrådska
Med en utdragen kampanjperiod blir utmaningen att motivera kunden att handla direkt, istället för att vänta på bättre erbjudanden. Här skiljer sig metoderna åt. Netonnet använder en form av prisgaranti för att skapa trygghet.
Under vårt grepp "Tjuvstart" har vi dessutom gjort det extra tydligt för kunderna att de inte ska behöva vänta och att produkterna i kampanjen inte kommer bli billigare ens under Black Week. Detta hoppas vi skapar tydlighet och trygghet inför köpet, säger Robert Kindstrand.
Power förlitar sig på att prisnivåerna i sig ska skapa tryck, kombinerat med event och tävlingar, som att kunder kan vinna en elbil.
Vi märker att trycket är som störst när kunderna inser hur lågt vi faktiskt har gått i pris – många produkter ligger på nivåer vi aldrig tidigare haft, säger Magnus Kreuger.
Elgiganten inleder med förtur för sina medlemmar och företagskunder. Karolina Åhs Karlsson menar att det inte ska behöva bli någon hets, men konstaterar samtidigt: "Black Friday är en period med extremt hög efterfrågan, vilket gör att vissa varor kan sälja slut snabbare än vanligt".
Att sticka ut i bruset
För att fånga uppmärksamheten när alla konkurrenter har rea satsar kedjorna på olika grepp. Netonnet har i år valt att använda humor i sin kommunikation.
Det grepp vi förändrar i år är att vi dessutom kommunikativt driver lite med perioden i vårt reklamkoncept ihop med Henrik Nyblom vilket vi hoppas ska locka både till skratt och köpsug, säger Robert Kindstrand.
Power fokuserar istället på tillgänglighet och sitt bonussystem.
Vi har byggt upp enorma lager för att säkerställa att alla som vill ska kunna ta del av kampanjerna. Samtidigt fortsätter vi utveckla vårt bonussystem, där kunderna får bonus på alla köp, säger Magnus Kreuger.
Elgiganten lyfter fram kundupplevelsen och tryggheten, bland annat genom förlängda returvillkor för de som handlar julklappar.
Vårt främsta fokus är att erbjuda fantastiska priser i kombination med en enkel och smidig köpupplevelse – oavsett om du handlar i fysisk butik eller online. Vi ska vara ett tryggt val för kunderna därför har vi förlängda tider för öppet köp, ända till mitten av januari, säger Karolina Åhs Karlsson.
Målen för perioden är tydliga: det handlar om att maximera försäljningen och attrahera kunder.
För oss är det primära målet att maximera försäljningen i årets största försäljningsperiod. Det gör vi genom att attrahera och vinna såväl befintliga som nya kunder, avslutar Karolina Åhs Karlsson.