ANNONS

Presentpapper för 10 000 kronor rullen: "Smakar det så kostar det"

Karin Wickberg
"Grundar sig i en efterfrågan".

Det hör inte till vanligheterna att omslagspappret riskerar att kosta mer än själva julklappen, men i år erbjuder Nordiska Kompaniet just den möjligheten. För första gången säljer varuhuset sitt emballage på rulle, och prislappen på 10 000 kronor gör det till en av nätets dyrare pappersprodukter.

ANNONS

Nordiska Kompaniet (NK) väljer inför julen att lansera en produkt som normalt inte går att köpa för pengar. Det handlar om varuhusets eget emballage, som nu saluförs i en upplaga där hela köpesumman går till organisationen Min Stora Dag.

Initiativet innebär att det kända pappret för första gången blir en handelsvara i sig själv, snarare än bara ett omslag till andra produkter.

Försäljningen är inte begränsad till de fysiska varuhusen i Stockholm och Göteborg. Från och med den idag, den 18 november, kan kunder klicka hem pappersrullen direkt via onlinesajten nk.se.

Produkten som levereras är en rulle med det svart-vita mönstret, som mäter 57 centimeter på bredden och 135 meter på längden.

Beslutet att sälja emballaget grundar sig i en efterfrågan från kunder som genom åren önskat köpa pappret separat. Karin Wickberg, Marknadschef på Nordiska Kompaniet, säger:

Vi brukar säga att det är innehållet som räknas – men i år kan till och med pappret göra skillnad. Vårt samarbete med Min Stora Dag ligger oss varmt om hjärtat, och det känns fint att kunna bidra på ett lekfullt sätt.

NK:s emballage går normalt inte att köpa, och vi får ofta frågor från kunder om att köpa det, så den här rullen är verkligen något alldeles extra – både för samlaren och för den som vill ge bort något med omtanke.

Priset på 10 000 kronor skiljer sig från standardpriset för presentpapper. Enligt Hanna Björk, Creative Director på Kontiki, finns det en koppling mellan prissättningen och hur varumärkets emballage hanteras på andrahandsmarknaden idag:

När vi upptäckte att privatpersoner säljer NK:s påsar och emballage på andrahandsmarknaden insåg vi vilket starkt kulturfenomen NK:s emballage är. Men smakar det så kostar det. Därför var det viktigt att också sätta ett pris som speglar NK:s värde och som signalerar att en gåva från NK är något extra.

Försäljningen pågår så långt lagret räcker.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se