Det var i fredags som nyheten släpptes att Gimmersta Group, som bland annat äger Sandberg Wallpaper och Rebel Walls, köper herrmodevarumärket Morris Stockholm. Säljare var Holta AS och grundarfamiljen Alsén. Morris har en prognos för 2025 på en omsättning runt 190 miljoner kronor.
För de nya ägarna är detta mer än bara en finansiell transaktion: det är en affär med stark lokal förankring. Irene Gimmersta berättar att kopplingen till staden och dess historia spelade in i beslutet.
Vi är Boråsare och mode- och textilbranschen ligger i stadens DNA så att äntligen få bidra till branschen känns oerhört kul, säger hon.
Det finns en geografisk närhet som har gjort att bolagen haft ögonen på varandra under lång tid. Avståndet mellan bolagens huvudkontor är minimalt, vilket har skapat en naturlig medvetenhet om varandras existens i vardagen.
En rolig kuriosa är att vår verksamhet ligger endast ett tapetkast från Morris kontor, det är för övrigt samma kontor som Jan och Eva Alsé, grundarna, startade upp sin verksamhet i år 2004. Vi går alltså dagligen förbi Morris kontor när vi går till jobbet eller är på väg på till lunchen.
Under dessa promenader har tanken på ett samgående väckts och diskuterats, till en början kanske inte helt på allvar, men med tiden som en allt tydligare vision.
Vi har många gånger skojat om att det vore kul att förvärva Morris som är Sandbergs "tvilling" inom mode. Och Sandberg Wallpaper är ju ett tapetvarumärke inom Gimmersta Wallpaper som fokuserar på tidlös skandinavisk design, har en kunglig hovleverantör och en internationell kundkrets.
När affären väl var i hamn och de nya ägarna fick tillträde till lokalerna, var det en speciell känsla att gå från att vara grannar till att kliva in som ägare.
I fredags var första gången vi klev in genom dörren och fick träffa alla fantastiska i Morris teamet. Det var över förväntan att nu få vara på insidan, säger Irene med ett leende.
"Kan boosta Morris utveckling"
Att en koncern tungt viktad mot heminredning och tapeter köper ett modebolag kan väcka frågor om hur samarbetet ska se ut i praktiken. Irene Gimmersta är tydlig med att det inte handlar om att slå ihop lager eller kundtjänst i första hand, utan snarare om ett utbyte på en högre strategisk nivå.
Inga operativa synergier, men synergier i form av vår entreprenörsfilosofi och våra olika kompetenser som ägare.
Istället för operativa sammanslagningar handlar det om att applicera Gimmersta Groups metodik för bolagsbyggande på Morris. Det rör sig om strukturella tillgångar som de menar är universella oavsett om produkten är en tapet eller en tröja.
Vi kan boosta Morris utveckling med hjälp av beprövade strategier och processer kring det som alla verksamheter är beroende av; en god företagskultur, förfinade strukturer och processer, skräddarsydda IT-lösningar men framförallt ett långsiktigt ägarperspektiv som möjliggör verksamheter att fatta goda beslut baserad på långsiktig tillväxt och där lönsamhet går före omsättning.
Siktar på internationell expansion
Morris Stockholm har idag en etablerad position i Norden. När Ehandel.se frågar om den digitala potentialen framöver, pekar Irene Gimmersta på att grunden är lagd, men att blicken nu riktas utanför Sveriges och Nordens gränser.
Morris har en stabil bas att stå på där man investerar i varumärket långsiktigt i relationen med sina kunder både B2B och B2C. Vi ser stor potential att ta ut Morris bredare, på en internationell arena.
Gimmersta Group har ett ben inom teknik och systemutveckling. Inom tapetbranschen har de arbetat med att digitalisera och effektivisera processer, något de nu ser över hur det kan appliceras på modebranschen. Filosofin är att tekniken ska tjäna affären, inte styra den.
Vi tror på att system, tekniska lösningar och plattformar ska anpassas efter verksamheten, inte tvärtom som många bolag tyvärr tvingas göra för att "passa in" i standardsystem som hämmar reell utveckling med kundens perspektiv i fokus.
Erfarenheterna från tapetsidan, där de lyckats nå en global marknad med hög grad av kundanpassning, är något de tar med sig in i det nya förvärvet, även om de är ödmjuka inför modebranschens specifika utmaningar.
Inom tapetvärlden har vi innoverat allt från produktion till kundresan i form av att erbjuda skräddarsydda tapeter till 87 olika länder med endast en "knapptryckning". Modebranschen är definitivt mer komplex men också i ännu större behov av hållbara lösningar. Vi är i analysfasen nu men ser definitivt behov och möjligheter att innovera även denna bransch.
Tre steg för framtiden
För att ta Morris Stockholm in i nästa fas har de nya ägarna en tydlig handlingsplan uppdelad i tre steg. Det första steget handlar om att förstå vad man har köpt innan man börjar ändra på saker.
Vi jobbar alltid utifrån tre ledord: Inventera, alltså att lära känna bolaget, ta vara på kärnan och bygga vidare på det som redan fungerar och är stabilt.
Därefter följer en fas av expansion och tillägg, snarare än nedskärningar eller ersättningar.
Sedan addera: Lägga till - inte ersätta, det är vår filosofi. Att varsamt addera nya "frön" med tillväxtpotential, kanske är det nya marknader för Morris kanske är det smidigare processer som erbjuder möjlighet till ökat fokus och effektivitet.
Det sista steget i deras modell rör innovation, vilket Irene Gimmersta beskriver som en inställning snarare än enbart teknik.
Det tredje är innovera: I alla bolag som vi äger och driver ingår ordet innovation i ägardirektivet. Det är inte alltid teknisk innovation, det handlar om ett mindset för alla som jobbar på bolaget oavsett roll. Att ständigt ifrågasätta status quo och känna sig trygg i kontinuerlig förändring som gör bolagen ständigt relevanta.
Avslutningsvis antyder Irene Gimmersta att förvärvet av Morris kanske inte är det sista vi ser från gruppen inom detta segment. De ser en framtid där fler varumärken kan komma att ansluta.
Vi tror på tidlös design och starka varumärken som är relevanta över generationer. Vi är långsiktiga i vårt ägande och engagemang i bolaget och ser snarare möjligheter till fler förvärv inom samma bransch som kan komplettera Morris, avslutar hon.