ANNONS

"Vi svek er" - Ingen attack bakom jätteavbrottet

Matthew Prince
Beskedet efter e-handelskraschen.

Det var ingen överbelastningsattack som sänkte stora delar av e-handeln under tisdagen. Istället orsakades det globala avbrottet av en intern systemmiss hos internetjätten Cloudflare.

Vi vet att vi svek er idag, skriver bolagets vd Matthew Prince.

ANNONS

Under tisdagen drabbades nätet av omfattande störningar när infrastrukturtjänsten Cloudflare fick problem. Som Ehandel.se tidigare rapporterat slog felet hårt mot den svenska marknaden, där närmare 20 procent av de största e-handlarna låg nere under eftermiddagen.

Nu har Cloudflare publicerat en detaljerad analys av händelseförloppet. Bolaget bekräftar att problemen inleddes klockan 12:20 svensk tid (11:20 UTC) och att systemen var helt återställda först klockan 18:06 (17:06 UTC).

Intern uppdatering orsakade felet

Till skillnad från vad många befarade rörde det sig inte om en cyberattack. Felet uppstod i samband med en ändring av rättigheter i en av bolagets databaser.

Enligt Matthew Prince, medgrundare och vd på Cloudflare, ledde ändringen till att en konfigurationsfil – som används för att hantera bottrafik – oväntat dubblerades i storlek. När filen skickades ut till bolagets globala nätverk överskred den minnesgränsen i servrarna, vilket fick systemen att krascha.

Problemet orsakades inte, direkt eller indirekt, av en cyberattack eller någon form av illvillig aktivitet, skriver Matthew Prince i ett blogginlägg.

Han medger dock att symptomen initialt liknade en storskalig DDoS-attack, vilket försvårade felsökningen.

"Oacceptabelt"

Kritisk trafik började flöda normalt igen vid 15:30-tiden svensk tid, men följdfel i systemen gjorde att störningarna fortsatte under eftermiddagen. Först strax efter klockan 18 var alla tjänster fullt fungerande.

För e-handlare mitt i förberedelserna inför Black Week innebar avbrottet förlorad försäljning och otillgängliga sajter. Bland de drabbade fanns aktörer som Rusta, NK, Meds och Kjell & Company.

Cloudflare beskriver händelsen som deras värsta avbrott sedan 2019 och ber nu om ursäkt.

Givet Cloudflares betydelse för internets ekosystem är varje avbrott oacceptabelt. Att det fanns en tidsperiod då vårt nätverk inte kunde dirigera trafik är djupt smärtsamt för varje medlem i vårt team. Vi vet att vi svek er idag, avslutar Matthew Prince.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se