Initiativet går under namnet Reko Content och är en digital utbildning riktad direkt till influencers och kreatörer. Syftet är att på ett pedagogiskt sätt förklara de regelverk som styr reklam i sociala medier.
Bakgrunden är att influencer marketing numera är en etablerad kanal där kraven på aktörerna ökar naturligt. Enligt initiativtagarna behövs inte nödvändigtvis fler lagar, utan snarare en ökad kunskap om de regler som redan existerar. Peter Knutsson, reklamombudsman, kommenterar lanseringen i ett pressmeddelande:
Influencers har kraften att påverka, men också ansvaret att göra det på rätt sätt. Utbildningen ger den kunskap som behövs för att göra rätt och bli en positiv kraft som stärker förtroendet för influencer marketing.
Kenneth Danielsson från IAB Sverige instämmer och menar att det handlar om att få fler att följa självreglering och lagstiftning. Utbildningen är en del av det europeiska programmet AdEthics och har anpassats för svenska förhållanden.
En fråga om balans och ansvar
Utbildningen beskrivs som något som tar några timmar att genomföra. Detta väcker frågan om huruvida en så pass tidsbegränsad insats räcker för att täcka in det komplexa regelverk som omger marknadsföring.
När Ehandel.se ställer frågan till Kenneth Danielsson om balansen mellan tillgänglighet och innehåll, är svaret att tröskeln för att göra rätt inte bör vara hög.
Det är lätt att göra rätt. Det finns redan lagar och marknadsföringskoder, praxis som företag följer idag och med utbildningen vill vi påvisa att det är lätt att göra rätt och uppmärksamma för kreatörer att de faktiskt har ett ansvar emot sina följare. Vi ser detta som en grundutbildning som ska öka förståelsen för att man faktiskt har ett ansvar och det är lätt att följa reglerna.
Vår uppfattning nu är just det att kreatörer ofta inte förstår att de faktiskt måste följa lagar och regler. Sedan har många kreatörer samarbeten med agenturer och byråer, så i många fall finns det fördjupning att få men då pratar vi kanske fördjupning inom rättigheter eller särreglerade produkter. Inte inom själva annonsmärkningen, säger Kenneth Danielsson till Ehandel.se.
Tanken är alltså att Reko Content ska fungera som en basplatta. För e-handlare innebär detta en möjlighet att säkerställa att de profiler man väljer att samarbeta med har grundläggande koll på vad som gäller, vilket kan minska risken för att varumärket kopplas samman med smygreklam eller andra övertramp.
Siktar mot en branschstandard
På frågan om detta är "allt man behöver" eller om det kommer mer fördjupande steg framöver, förklarar Kenneth Danielsson att detta är utgångspunkten.
Han lyfter även fram att det redan finns certifieringar för byråsidan, kallat Gold Standard, som ska trygga annonsörerna. Men visionen för den nya utbildningen sträcker sig längre än att bara vara en informationskälla. Målet är att etablera en form av kvalitetsstämpel på marknaden.
Vårt långsiktiga mål är att utbildningen ska bli en certifiering så annonsörer och byråer kan vända sig till certifierade kreatörer likt det man gjort i flera länder i Europa. Annonsörerna har en önskan om att kunna säkerställa att de kreatörer de använder faktiskt förstår vilket ansvar de har emot sina följare.
Detta skulle i praktiken kunna innebära att e-handlare i framtiden kan ställa krav i sina avtal på att kreatören ska ha genomgått utbildningen, likt ett körkort för att få utföra uppdraget.
Fokus på tydlighet
En av de mest diskuterade frågorna inom influencer marketing är just reklammärkning. Det är ett område där det ofta sker misstag, ibland på grund av okunskap och ibland på grund av slarv. Utbildningen lägger stor vikt vid detta, men behandlar även andra områden som miljöpåståenden, reklam riktad till barn och aggressiv marknadsföring.
I utbildningen får du reda på hur du ska reklammarkera och varför det är så viktigt att alltid göra det med en omedelbar tydlighet för att undvika vilseledande reklam, säger Kenneth Danielsson.
Mottagandet av initiativet är i sin linda. Arbetet med att nå ut till den breda massan av kreatörer har precis börjat, och förhoppningen är att branschen gemensamt ska driva på utvecklingen.
Vi har kreatörer som genomgått utbildningen men det behöver bli många fler så vi tillsammans kan påvisa att marknaden är seriös och kan fortsätta växa med ett större ansvarstagande ifrån köpare och kreatörer. Så arbetet med att utbilda marknaden börjar nu!
Det finns en farhåga att enkla utbildningar kan locka till sig personer som ser yrket som en snabb väg till inkomst utan att ha det rätta drivet. Kenneth Danielsson ser dock inte den risken med Reko Content.
Nej, det tror vi inte. Vår ambition är ju att hjälpa kreatörer att förstå att det inte är så svårt att göra rätt och att de faktiskt inte är någon skillnad på traditionella medier som annonsmärker när det visas annonser. Vi hoppas att utbildningen skall ses som en kompis som faktisk hjälper till så att kreatörer och annonsörer blir tryggare i sina samarbeten och att industrin kan fortsätta växa på ett mer ansvarsfullt sätt, avslutar han.
Utbildningen kostar 499 kronor och sker via en digital plattform och innefattar kapitel om allt från immaterialrätt till principer för ansvarsfull marknadskommunikation.