ANNONS
Helena Karlinder-Östlundh, vd (Fotograf: Maverick Gutarra)

Därför delar Nelly upp verksamheten - "väldigt viktigt"

Det har gått över tjugo år sedan grunden lades för det som skulle bli en av Sveriges mest kända modebutiker på nätet. Borås, den anrika textilstaden, har varit hemvisten och det trygga navet för Nelly sedan starten 2004. Men nu ritas kartan om. Beskedet om att huvudkontoret ska flyttas till Göteborg innebär en förändring för bolaget som vuxit fram ur den västgötska myllan.

Ehandel.se har varit i kontakt med företaget för att få svar på varför man väljer att bryta upp just nu, hur personalen påverkas och vad som egentligen händer med rötterna i Borås. Svaren vittnar om en vilja att växa, men också om utmaningen i att hålla ihop en organisation som snart kommer att vara uppdelad på två städer.

ANNONS

Beslutet att lämna Borås för att etablera en ny bas i Göteborg motiveras inte av att man vill lämna historien bakom sig, utan beskrivs snarare som en strategisk manöver för framtiden. När Ehandel.se frågar vd:n Helena Karlinder-Östlundh vad man hoppas uppnå med den nya etableringen som inte är möjligt i dagsläget, ligger fokus på att hitta rätt miljö för fortsatt expansion.

Vi ser flytten till Göteborg som ett naturligt nästa steg i Nellys resa. För oss handlar det om att fortsätta stärka verksamheten och skapa goda förutsättningar för samarbete och framtida tillväxt. Göteborg ger oss närhet till flera viktiga aktörer och är en naturlig plats för oss att växa vidare, samtidigt som Borås, där vår lager- och logistikverksamhet samt kundtjänst finns kvar, fortsatt kommer vara en central del av Nellys DNA.

Även om rötterna finns kvar innebär förändringen att den fysiska samlingsplatsen för bolagets personal splittras. Det blir en tydligare geografisk gränsdragning mellan de olika funktionerna jämfört med hur det ser ut idag.

Ehandel.se har ställt frågan om exakt hur många medarbetare som berörs av flytten, men bolaget har valt att inte kommunicera några specifika siffror i nuläget. Istället klargör man att det främst rör de administrativa tjänsterna, med vissa undantag för att verksamheten ska fungera smärtfritt.

Majoriteten av våra tjänstemän kommer att utgå från det nya huvudkontoret, med undantag av ett mindre antal roller som i det dagliga har ett nära samarbete med vår lager- och logistikverksamhet i Nordskogen, förtydligar Helena Karlinder-Östlundh.

Att dela upp ett bolag på detta vis, där huvudkontor och drift hamnar i olika städer, kan medföra risker. Det finns en utmaning i att behålla en enad företagskultur och undvika att det skapas grupperingar där avdelningarna glider ifrån varandra. Företaget är medvetna om detta och påpekar att de redan idag har erfarenhet av att arbeta utspritt.

Fokus framåt ligger på att säkerställa att kommunikationen fungerar sömlöst, oavsett var medarbetarna fysiskt befinner sig.

Det är väldigt viktigt för oss med ett välfungerande samarbete inom bolaget och vi kommer att arbeta aktivt för att motverka silos mellan våra arbetsplatser. Redan idag är huvudkontoret och vårt distributionscenter på olika adresser om än i samma stad och vi har ju även två fysiska butiker, en i Stockholm och en i Köpenhamn. De roller och funktioner, inklusive ledningen, som arbetar nära vår lager- och logistikverksamhet kommer självklart fortsätta ha ett tight samarbete även framöver.

När flytten faktiskt kommer att äga rum är dock ännu inte spikat i kalendern. Processen är igångsatt, men några underskrifter på hyreskontrakt finns inte på plats.

Vi har ännu inte signerat för någon ny kontorslokal, så exakt när och var det kommer att bli vet vi inte i dagsläget även om vår ambition är att kunna genomföra flytten under nästa år, avslutar Helena Karlinder-Östlundh.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se