ANNONS
Christian Boberg, grundare och vd

Umeåbolaget intar 100 butiker: "Helt klart redo"

Från sena kvällar med skruvmejseln i handen till hundratals butiker i grannlandet. Resan för Trendrehab har gått från en lokal verksamhet i Umeå till att nu ta ett kliv rakt in på den fysiska marknaden i Norge. Genom ett nytt samarbete öppnas dörrarna till över hundra butiker, en förändring som ställer nya krav på både logistik och strategi.

Ehandel.se har pratat med grundaren Christian Boberg för att höra hur e-handlaren ska navigera den nya verkligheten, hur lagret i Västerbotten ska hantera trycket och om planerna för den tyska marknaden.

ANNONS

Det är en kontrastrik utveckling för bolaget som startade sin bana 2011. Då handlade det om att resa runt på mässor och själva sitta och förbättra produkterna under dygnets sena timmar. Idag ser verkligheten annorlunda ut.

Trendrehab, med bas i Ersboda i Umeå, har tecknat ett avtal med den norska kedjan Enklare Liv. Det innebär att företagets produkter nu tar plats i en fysisk miljö i stor skala, parallellt med den egna e-handeln.

Det är en produktportfölj som breddats rejält med åren. Från startens fokus på enstaka artiklar erbjuder bolaget idag ett helhetskoncept inom återhämtning och holistisk hälsa.

På de digitala hyllorna trängs allt från vibrationsplattor och massagestolar till infraröda madrasser och produkter för jordning. Det är också detta nischade sortiment, ofta marknadsfört via kända idrottsprofiler som boxaren Frida Wallberg och ”Gladiatorn” Roddy Benjaminson, som banat väg för svenska samarbeten med jättar som Stadium och Elgiganten.

Men att gå från att vara en renodlad e-handelsaktör till att plötsligt finnas representerad i över 100 fysiska butiker innebär en förändring i hur varumärket möter kunden. Det handlar inte längre enbart om digital marknadsföring och klick, utan om hyllplats och fysiska kundmöten. Christian Boberg menar dock att grundstrategin ligger kvar, även om metoderna skiftar.

Varumärkesstrategin är densamma, men tillvägagångssättet skiljer sig åt. Vi ser att den stora potentialen även här primärt finns inom e-handeln, säger han.

Expansionen sker inte utan en solid ekonomisk grund. En titt på bolagets siffror visar en stadig uppåtgående kurva.

Enligt årsredovisningen för 2024, som är den senast publicerade, landade omsättningen på 41,7 miljoner kronor, vilket är en ökning med 11,5 procent. Även lönsamheten går uppåt. Rörelseresultatet stärktes från 8,5 miljoner kronor till 9,6 miljoner kronor. En ökning med 13 procent.

Med en ökad försäljning i Norge ställs frågan om hur logistiken ska hanteras. Lagret ligger kvar i Umeå och ska nu serva både direktkunder via e-handeln och ett omfattande butiksnätverk i ett annat land. Att skala upp volymerna kräver att systemen håller, något som bolaget arbetat med att säkra under en period.

Vi har under en längre tid byggt ett starkt internet system för både logistik, lager samt reklamationshantering. Så vi är helt klart redo för att expandera, säger Christian Boberg.

Blicken är dock inte fäst enbart vid Norge. Planerna sträcker sig längre söderut, mot en av Europas största och mer krävande marknader: Tyskland.

Att etablera sig där har visat sig vara en utmaning för många svenska handlare, men Trendrehab litar på sin beprövade modell. Istället för att ändra riktning helt för den tyska marknaden, planerar bolaget att fortsätta på den inslagna vägen.

Tanken är att göra precis som i Sverige och hålla fast vid den strategi vi alltid jobbat med. Vi tror att framgångsreceptet även där är starka ambassadörer och en långsiktig bearbetning av nischen, förklarar han.

Målet är högt ställt. Siktet är inställt på att mer än fördubbla omsättningen till år 2027. Frågan är om denna tillväxt ska drivas av den egna e-handeln eller genom fler avtal likt det norska.

Enligt Christian Boberg handlar det inte om antingen eller, utan om en synergieffekt där kanalerna drar nytta av varandra.

Jag är övertygad om att synergin mellan fler strategiska samarbetspartners och en utökad produktportfölj kommer att driva en kraftfull omsättningsökning över tid. Faktum är att jag redan nu ser tydliga indikationer på att vi är på väg åt precis det hållet, avslutar Christian Boberg.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se