Inledningen på årets största handelsperiod, Black Month, visar på stärkt köpkraft hos de svenska hushållen. Enligt statistik från Svea Bank och Prisjakt ökade den totala omsättningen med över 9 procent under de första tre veckorna.
Problematik kring prissättning kvarstår
Trots de positiva försäljningssiffrorna riktas kritik mot hur delar av handeln hanterar prissättningen under kampanjperioden. Prisjakt har analyserat prisutvecklingen på närmare två miljoner produkter och noterar att fenomenet med så kallade "smyghöjningar" kvarstår.
Datan visar att 12 procent av priserna höjdes under oktober för att sedan sänkas under Black Week. I 6 procent av fallen höjdes priset med minst 10 procent för att därefter sänkas med motsvarande sats, vilket kan ge sken av en större rabatt än vad som reellt erbjuds.
Det är betryggande att se att majoriteten av priserna inte höjts inför rean. När priserna smyghöjs kan konsumenter uppleva att rabatten är en bluff. Tyvärr kan förtroendet för handeln skadas på grund av prishöjningarna, även om de sker i mindre utsträckning, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Brister i 30-dagarspriset
Utöver prishöjningar inför kampanjen visar granskningen att efterlevnaden av prisinformationslagen brister i vissa led. Lagen kräver att handlare redovisar det lägsta priset produkten haft de senaste 30 dagarna före rean.
Enligt Prisjakts analys av 200 000 kampanjpriser (25 november) misstänks 11 procent av de angivna 30-dagarspriserna vara felaktiga. I dessa fall har butiken redovisat ett högre före-pris än vad som faktiskt varit lägst under perioden. Problematiken är särskilt utbredd inom kategorier som barnoveraller, ansiktskrämer och robotdammsugare.
Detta är ytterligare en metod att vilseleda konsumenten att tro att erbjudandet är bättre än det faktiskt är. Ett högre före-pris skapar en mer attraktiv rabatt när priset väl sänks. För att vara säker på att rabatten är äkta behöver konsumenter göra sin egen research och kontrollera prishistoriken. Då kan både prishöjningar inför rean och felaktiga 30-dagarspriser avslöjas, kommenterar Isabella Ahmadi.