ANNONS

Nobbade drakarna - nu tar de nästa steg: "Bakåtsträvande och farligt"

Grundarsystrarna Karin Belin och Cecilia Lantto Belin
"Enormt steg för oss".

Ett år efter att de tackade nej till tre investerare i SVT:s Draknästet har grundarsystrarna bakom femtech-bolaget Aima Sense säkrat patent för sin innovation. Men vägen framåt är inte helt fri från hinder. Samtidigt som bolaget förbereder en nyemission och internationell expansion, begränsas de av sociala mediernas algoritmer.

ANNONS

Det har gått drygt ett år sedan systrarna Cecilia Lantto Belin och Karin Belin klev in framför drakarna i SVT och presenterade sin affärsidé. Bolaget Aima Sense, grundat med visionen att normalisera samtal om kvinnokroppen och lösa intima vardagsproblem, valde då att tacka nej till tre av investerarna.

Sedan dess har bolaget arbetat vidare med sin produktutveckling och marknadsetablering, och nu meddelar de att bolaget nått en ny milstolpe i sin affärsresa.

I förra veckan, den 26 november, beviljades bolaget patent i Sverige för sin huvudprodukt, en så kallad "After sex-tampong". Enligt bolaget är detta världens första produkt av sitt slag, och arbetet med internationella patentansökningar pågår parallellt.

Att få patent på vår innovation är ett enormt steg för oss. Vår vision är att normalisera samtal om kvinnors hälsa och samtidigt driva femtech framåt, säger Cecilia Lantto Belin, vd och grundare.

Produkten lanserades ursprungligen sommaren 2023. Affärsmodellen bygger på en kombination av försäljning via egen e-handel och partnerskap med återförsäljare. Idag finns produkterna hos aktörer som Apoteket AB och det danska varuhuset Magasin Du Nord.

Enligt bolagets egna uppgifter har lanseringen resulterat i noll reklamationer och en kundbas som återkommer. Men vid sidan av framgångarna med patent och återförsäljare beskriver grundarna en digital verklighet som skapar utmaningar för tillväxten:

Trots en växande marknad drabbas företag som Aima Sense av att innehåll om kvinnohälsa begränsas på stora plattformar.

Bolaget berättar att ord som "klimakteriet", "mensvärk" eller "kvinnohälsa" ofta flaggas som känsliga på de sociala medieplattformarna och räckvidden blir ibland begränsad. Något som i sig bidrar till en situation där bolaget har en patenterad och godkänd produkt men som de upplever svårigheter att kommunicera kring på nätet.

Vi möts av orimliga hinder när vi vill prata om kvinnors hälsa. Vår innovation handlar om att förenkla vardagen för kvinnor, men trots det drabbas vi av shadow banning och begränsningar, ett resultat av stigmat kring kvinnokroppen och kvinnors hälsa, säger Cecilia Lantto Belin.

Bolaget ser denna digitala censur som en modern form av tystnadskultur, vilket påverkar möjligheten att nå ut till potentiella kunder och utbilda kring intimhälsa.

Att ord som mensvärk och klimakteriet stoppas av algoritmer visar att plattformarna inte tar kvinnohälsa på allvar. Det är både bakåtsträvande och farligt när viktiga hälsofrågor inte får synas, säger Karin Belin.

Tidigare under året genomförde Aima Sense en kapitalrunda där man tog in 2,4 miljoner kronor för att finansiera fortsatt expansion. Investeringen leddes av det lokala investeringsbolaget Kick Capital tillsammans med affärsänglar och Annexstruktur. Bolaget har sedan starten i Karlskrona gått från inkubatorsmiljö hos Blekinge Business Incubator till att sälja på flera europeiska marknader.

Med det svenska patentet säkrat ligger fokus nu på fortsatt internationell expansion, med siktet inställt på den europeiska marknaden. För att finansiera nästa fas i tillväxtresan planerar bolaget en nyemission under det första kvartalet 2026.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se