ANNONS

Drog in 1,2 miljoner på ett dygn – skänker allt

David Ekelund
Fullpris gav miljonregn.

Skoföretaget Icebug valde för sjätte året i rad att bojkotta prissänkningar under Black Friday. Istället såldes sortimentet till ordinarie pris där intäkterna donerades oavkortat. Resultatet blev ett nytt rekord på 1,2 miljoner kronor till naturvård.

ANNONS

Medan stora delar av handeln fokuserade på rabatter och volymförsäljning under fredagen, höll det svenska skomärket Icebug fast vid sin strategi att sälja till fullpris. Bolaget meddelar nu att årets kampanj genererade 1,2 miljoner kronor, vilket är den högsta noteringen hittills för deras ”Anti Black Friday”-initiativ.

Samtliga intäkter från dygnet skänks till organisationer som arbetar med naturskydd. Sedan starten 2020 har just detta initiativ inbringat totalt 4,5 miljoner kronor. Ser man till bolagets totala donationer under de senaste fem åren uppgår summan till drygt 15 miljoner kronor.

Vi vill inte falla in i ledet bland alla varumärken som hetsar till onödig konsumtion, men om vi kan bidra till att skydda gammelskogar så ska vi göra det, säger David Ekelund, vd på Icebug.

Halv miljon från Nordamerika

Medlen från årets försäljning fördelas på bolagets olika marknader. I Sverige går pengarna till Naturarvet, Skydda skogen och WWF, med ett specifikt fokus på att skydda gammelskog i Djupsjöån, Jämtland.

Även internationellt skalades insatserna upp. I USA och Kanada omsatte kampanjen över en halv miljon kronor. Dessa medel tillfaller Canadian Parks and Wilderness Society samt Conservation Lands Foundation. David Ekelund kommenterar vikten av finansiering på den amerikanska marknaden utifrån det rådande politiska läget:

I Trumps USA står många naturområden inför stora hot och utmaningar, och ny finansiering behövs mer än någonsin. Icebug finns till för att göra så stor positiv skillnad som möjligt.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se