Under tisdagsmorgonen gick Postnord ut med ett meddelande om att de just nu hanterar "oväntade volymer". Detta har medfört att leveranser runt om i Sverige drabbats av förseningar. Det höga trycket har även fortplantat sig till bolagets kundservice, där svarstiderna nu är längre än normalt.
Postnord hänvisar kunder till appen eller hemsidan för att spåra sina försändelser under tiden.
Volymökning med 23 procent
Beskedet kommer dagen efter att Ehandel.se rapporterat om nya rekordsiffror från Postnords terminal i Torsvik utanför Jönköping. Under de senaste fem veckorna, som inkluderar "Black November" och Black Week, har terminalen hanterat en volymökning på 23 procent jämfört med 2024.
Under en normalvecka hanterar terminalen cirka 400 000 paket, men under den gångna veckan steg siffran till 700 000.
Per Sahlin, terminalchef i Torsvik, underströk under gårdagen vikten av flöde hos ombuden för att undvika stopp i systemet.
Det är viktigt att får man sin avisering så går man direkt samma dag och hämtar ut det. Vi måste få en bra omsättning här annars så blir det en flaskhals i det ledet, uppgav han då.