ANNONS

Efter uppköpet – nu tar e-handlaren plats på butikshyllorna

Susanne Börjesson
Rullar ut varumärket i 23 butiker.

I våras förvärvade butikskedjan Glitter e-handelsföretaget Safira. Nu meddelar bolaget nästa steg i integrationen: Det tidigare renodlade e-handelsvarumärket tar steget ut i den fysiska handeln.

ANNONS

Det har gått nio månader sedan Glitter International förvärvade smyckesbolaget Safira. Vid tidpunkten för förvärvet omsatte Safira cirka 50 miljoner kronor och köpet beskrevs som en strategisk del i Glitters digitala tillväxtresa.

Under hösten rapporterades det att Safira som separat bolag skulle fasas ut för att istället integreras helt i Glitter Internationals organisation. Nu står det klart hur varumärket ska förvaltas vidare mot slutkund.

Från och med den 4 december lanseras ett utvalt sortiment från Safira i 23 av Glitters fysiska butiker i Sverige och Norge. Försäljningen kommer även ske via Glitters egna e-handelskanaler på respektive marknad.

Vi är stolta över att kunna erbjuda fler kunder en möjlighet att upptäcka Safiras inspirerande sortiment i Glitters butiker och online i kombination med vår starka kundupplevelse, säger Susanne Börjesson, vd för Glitter International, i en kommentar.

Safira grundades 2012 och profilerade sig tidigt som en digital aktör. Det sortiment som nu tar plats i Glitters butiksnät består av smycken i sterlingsilver samt guldpläterat silver, där bolaget uppger att över 85 procent av det använda silvret är återvunnet.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se